12,6 mln złotych na obsługę hybrydowego studia. Czyli konkretnie na co?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Na początku sierpnia został rozstrzygnięty przetarg na obsługę hybrydowego studia online w ICE Kraków, którego aranżacja i wyposażenie kosztowało ponad 7,6 mln złotych. Za 12,6 mln zł przez rok w gotowości ma być nawet 45 osób - specjalistów od realizacji programów telewizyjnych (w tym meteorolog).

W marcu powstała druga miejska telewizja na zlecenie spółki Kraków5020 kierowanej przez Izabelę Błaszczyk. Po dwóch tygodniach funkcjonowania telewizji koszty produkcji jednego odcinka zostały oszacowane na 15 tys. złotych. Audycje były nadawane codziennie, więc miesięcznie wychodziło ok. 450 tys. złotych. Rocznie koszt produkcji powinien zamknąć się w 6 mln złotych. Później to się zmieniło.

Studio hybrydowe

Zaprojektowanie, wykonanie i instalacja scenografii hybrydowego studia kosztowały 3 mln złotych (przetarg w 2022 roku), kolejne 4,6 mln złotych poszło na sprzęt (przetarg w 2021 roku). Organizatorem przetargów był KBF.

6 lipca na sesji rady miasta Izabela Błaszczyk tłumaczyła radnym, czym zajmuje się jej spółka, do czego potrzebne jest studio oraz skąd pomysł na taki model działania programu Play Kraków News. Była też mowa o kosztach.

– Musieliśmy uruchomić w Centrum Kongresowym ICE Kraków studio hybrydowe on-line, które pozwala na kompleksową i konkurencyjną na arenie międzynarodowej realizację każdego wydarzenia. Tego typu studia w obiektach kongresowych są teraz nowym, postpandemicznym standardem, wszystkie centra kongresowe, dobrze zarządzane na całym świecie – ale odnoszę się tak naprawdę do Europy, bo to jest jakby nasza konkurencja – mają takie studia – tłumaczyła prezeska Kraków5020.

Według Błaszczyk studio umożliwia przygotowanie kongresów on-line, hybrydowych, kulturotwórczych i edukacyjnych. Szefowa nowej spółki dodała, że dzięki temu można tworzyć konkurencyjne „treści audycji informacyjnych, dokumentalnych, sportowych czy w końcu rozrywkowych, czasami emitowanych na żywo”. Podkreśliła też, że studio powinno działać codziennie, by wykorzystywać swój potencjał.

„Nie widzę żadnej telewizji”, studio będzie komercjalizowane

– Pytacie nas dzisiaj, dlaczego istnieją dwie telewizje w Krakowie. Ja nie widzę żadnej telewizji, to, co istnieje zostało stworzone w spółce i nazywamy to Play Kraków News; to jest projekt, który opiera się na infrastrukturze tego, co zostało wybudowane w Centrum Kongresowym – stwierdziła Izabela Błaszczyk i przywołała definicję telewizji.

Prezeska mówiła też, że Play Kraków News nie jest „tubą Majchrowskiego”, bo projekt „pokazuje to, co się dzieje w Polsce, na świecie, a może mieć wpływ na to, co się dzieje dla mieszkańców (…)”.

Izabela Błaszczyk stwierdziła też, że we wrześniu będą podejmowane próby komercjalizacji studia. Według byłej dyrektorki KBF pytania już spływają, ale dopiero gdy ICE przejdzie pod zarząd nowej spółki, wtedy będzie można stworzyć cennik. Na razie wciąż takiego cennika nie ma.

Zdradziła również to, że prezydent Andrzej Duda, który dwukrotnie gościł w studiu stwierdził, że będzie chciał je wykorzystać do spotkania z 12 innymi prezydentami w 2024 roku.

Według Błaszczyk obecnie koszt jednego odcinka wynosi 4 tys. złotych, a z materiałów stworzonych w ICE korzystają największe polskie media.

Tyle że radni nie usłyszeli o innej kwocie.

Za co ponad 12 mln złotych?

Spółka Another View wygrała przetarg na roczny kontrakt dotyczący obsługi studia. Katalog zadań firmy założonej w maju tego roku jest naprawdę szeroki.

Obsługa będzie dotyczyć pięciu rodzajów audycji: na żywo, rozmów publicystycznych, serwisów informacyjnych, koncertów i audycji rozrywkowych.  – Ogólny czas funkcjonowania studia będzie się zamykał w godzinach 6.00 – 21.00 w systemie 7/7. Praca w ramach każdego stanowiska pracy nie przekroczy 12 godzin pracy dziennie. Powyższy zapis nie obejmuje nadzoru retransmisji, który może być realizowany w trybie 24h – widnieje w dokumentacji przetargowej.

Make-up i pogoda

Pytanie, jakie się nasuwa jest jasne: ile osób będzie potrzebnych? Kraków 5020 w przetargu konkretnie to określił: 45 – w tym producent wykonawczy, czterech wydawców, czterech prowadzących, dwóch kierowników produkcji itd. Do tego osoba odpowiedzialna za make-up oraz… meteorolog.

Wygląda więc na to, że spółka szykuje się do nadawania przez większość dnia. Ale tak nie jest.

To opcja maksimum

Bez względu na Play Kraków News obsługa studia musi być dostępna ze względu na planowane tam wydarzenia – tłumaczy Izabela Błaszczyk. Nie oznacza to, że cała kwota, czyli 12,6 mln złotych zostanie wydana. Przetarg został tak rozpisany, aby mieć zapewnioną elastyczność. Bo gdyby globalna kwota była wyższa niż ta zapisana w przetargu, jak mówi Błaszczyk, prawo zamówień publicznych nie pozwoliłoby na jej podwyższenie.

– W tym momencie trudno oszacować ilu organizatorów będzie korzystało ze studia. Czasem może ono działać godzinę dziennie, a czasem nawet 24 godziny. Będziemy płacić za gotowość ekipy – mówi prezeska Kraków 5020. W przetargu zostało określone, ile czasu wcześniej firma otrzyma informacje o potrzebie realizacji danego projektu.

Błaszczyk wyjaśnia, że w kwestii produkcji programu informacyjnego nic się nie zmienia. Nadal ma kosztować około 4-5 tys. złotych. – Nie możemy wziąć całej kwoty z przetargu i podzielić jej tylko na dni nadawania  – stwierdza.

Pytanie jednak, czy spółka i miasto planują uruchomienie quasi-telewizji, np. nadającej przez kilka godzin dziennie. – Na dziś mówię, że nie planuję emitować programu przez całą dobę. Ale też na początku nie wyobrażaliśmy sobie, że będziemy robić Play Kraków News. Nie chcieliśmy pozwolić na to, by zakupiony sprzęt marnował się, leżał i kurzył. Uznaliśmy, że należy wykorzystać zasoby i możliwości, które mamy – odpowiada Izabela Błaszczyk.

Oglądalność i finanse (znowu)

Zarzuty związane z wydawaniem środków na program dotyczyły nie tylko tego, że już przecież jest jedna miejska telewizja, ale też małej oglądalności. Szefowa Kraków 5020 mówi, że zarzut ten jest chybiony. – Facebook jest specyficzny i dopóki nie zainwestuje się w promocję materiałów, zasięgi są ograniczane. Natomiast warto zerknąć na TikToka, gdzie materiały mają dużo większą oglądalność, jeden z nich uzyskał ponad 1,2 mln wyświetleń, kolejny pół miliona. Natomiast dla nas najważniejszym i docelowym miejscem emisji jest platforma PLAY KRAKÓW – tłumaczy.

Jak już wcześniej zostało powiedziane, studio ma na siebie zarabiać. Nie tylko podczas konferencji czy kongresów. Ma być wynajmowane na zasadach czysto rynkowych. Każdy będzie mógł z niego korzystać, jeśli oczywiście wcześniej zapłaci. Ile za godzinę nagrania z pełną obsługą? Ile z własną ekipą? Takich szczegółów nie ma, cennika podobnie. Zmienić się to może – również była o tym mowa – we wrześniu, gdy spółka przejmie zarządzanie centrum kongresowym.

Jest jeszcze kwestia, dość kontrowersyjna, wysłanego wniosku o dofinansowanie do U.S. Agency for International Development w ramach ,,Democracy Program”.

Wyniki miały być znane już w maju, mamy sierpień i wciąż nic nie wiadomo. Izabela Błaszczyk nie ukrywa, że te środki oznaczałyby spory oddech, jeśli chodzi o finanse. – A jeśli ich nie dostaniemy, to będziemy próbowali dalej, bo jeszcze przed powstaniem spółki mówiłam, że chcę, aby jej działalność nie opierała się wyłącznie na miejskich pieniądzach – zapewnia.

Izabela Błaszczyk podkreśla też, że jej głównym celem jest rozwijanie Krakowa 5020, bo to oznacza rozwój miasta. – Pokazanie miasta jako najlepszej destynacji turystycznej i biznesowej jest najważniejszym dla nas zadaniem. Będziemy do tego wykorzystywać wszystkie dostępne narzędzia – w tym Play Kraków News – stwierdza.

News will be here