Al. 29 Listopada gotowa w 2020 roku. Ruszył przetarg

Al. 29 Listopada fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dodatkowe pasy ruchu, przebudowane skrzyżowania, ścieżki rowerowe i chodniki po obydwu stronach – tak ma wyglądać aleja 29 Listopada na przełomie 2019 i 2020 roku. ZIKiT ogłosił w tym tygodniu przetarg na zaprojektowanie tej inwestycji i jej realizację.

To jedna z oczekiwanych od lat inwestycji na północy miasta. Jej realizacja odsuwała się w czasie, m.in. z powodu odwołań od decyzji środowiskowej. Te problemy udało się już rozwiązać i miasto jest na dobrej drodze do rozpoczęcia przebudowy.

Na początku tygodnia Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił przetarg na zaprojektowanie i przebudowanie ulicy. Chodzi o ok. 2,6-kilometrowy fragment od ulicy Opolskiej do granicy miasta.

Kierowcy, piesi, rowerzyści

Aleja na całym tym odcinku będzie miała po dwa pasy głównego ciągu, a oprócz tego pasy do skrętów. Wszystkie przejazdy przez nią będą miały sygnalizację świetlną. Po obydwu stronach ulicy powstaną ciągi piesze i ścieżki rowerowe, a na odcinku od pętli tramwajowo-autobusowej do granic miasta zostaną dodatkowo wydzielone buspasy. Niezbędna będzie też przebudowa dwóch wiaduktów kolejowych.

– Na czas prac budowlanych ruch na al. 29 Listopada zostanie utrzymany, choć nie uda się uniknąć utrudnień – zapowiada Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Przetarg zakłada wykonanie projektu w ciągu roku od podpisania umowy oraz dwa kolejne lata na realizację inwestycji, co oznaczałoby zakończenie prac na przełomie 2019 i 2020 roku. Koszt prac to ok. 200 milionów złotych.

Tramwaj w tym samym roku

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, około pół roku później mieszkańcy północnego Krakowa doczekają się drugiej istotnej inwestycji: linii tramwajowej na Górkę Narodową. W tej sprawie przetarg został rozpisany pod koniec września. Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego.

Oprócz samej budowy linii tramwajowej z nową pętlą tramwajowo-autobusową, w zakres prac wchodzi także przebudowa pętli Krowodrza Górka i budowa trzech parkingów Park&Ride. Rozbudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna i Bociana i powstanie nowy odcinek drogi na Górce Narodowej – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały