Dlaczego przegubowe autobusy zakupione dla linii aglomeracyjnych kursują tylko wewnątrz miasta? – pyta czytelnik w mailu do redakcji. Jego zdaniem jest to niezgodne z założeniami unijnego projektu, z którego zostały sfinansowane.
Chodzi o 12 hybrydowych przegubowych autobusów, które pod koniec ubiegłego roku trafiły do Krakowa. Skierowano je wówczas głównie do obsługi linii łączących Nową Hutę z centrum miasta: 139, 172, 174 i 501.
Pan Adam zwraca uwagę, że w pojazdach można zobaczyć naklejki o unijnym dofinansowaniu, o treści „Zakup niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów oraz stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów, w celu obsługi linii aglomeracyjnych”. – Dlaczego pojazdy, o których mowa nie są kierowane do obsługi linii aglomeracyjnych? Autobusy kursują wyłącznie na liniach miejskich. Czy w związku z występującym stanem rzeczy projekt UE należycie jest realizowany? – dopytuje Czytelnik.
– Autobusy powinny zostać skierowane na linię aglomeracyjną 304, gdzie notorycznie występuje przepełnienie w krótszych autobusach, szczególnie w godzinach szczytu – ocenia.
W całej aglomeracji
Rzecznik prasowy MPK Marek Gancarczyk przekonuje, że projekt unijny realizowany jest prawidłowo. Podkreśla, że w ramach tego samego projektu zakupione były nie tylko wspomniane autobusy hybrydowe, ale też 60 standardowych, 15 krótkich i 20 elektrycznych (które zostaną dostarczone w tym roku). – Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie i celem projektu mają być one wykorzystywane do obsługi linii na obszarze całej aglomeracji, a więc powinni z nich korzystać zarówno pasażerowie komunikacji miejskiej, jak i aglomeracyjnej – mówi Marek Gancarczyk.
– Na tej samej naklejce, którą cytuje pasażer, jest także wpisany cel projektu, który brzmi następująco: „Cel projektu: Zwiększenie udziału niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze aglomeracji krakowskiej – Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz poprawa jakości usług transportu publicznego wraz z ograniczeniem negatywnego wpływu transportu na środowisko” – cytuje rzecznik spółki.
To ZIKiT zamawia
A jeśli chodzi o skierowanie przegubowców na linię 304, to sprawa ma jeszcze jeden aspekt. To nie MPK, lecz ZIKiT decyduje o pojemnościach pojazdów kierowanych na poszczególne linie. MPK po prostu wykonuje przewozy zgodnie z zamówieniem. Obecnie autobusy przegubowe nie kursują na żadnej z linii aglomeracyjnych.
– Dodatkowo proszę zwrócić uwagę, że autobusy hybrydowe pomimo tego, że kursują na liniach miejskich, dojeżdżają do pętli, do których kursują także linie aglomeracyjne. Tym samym mogą z nich korzystać zarówno mieszkańcy Krakowa, jak i okolicznych miejscowości – zwraca uwagę przedstawiciel spółki.