Bez cierpliwości ani rusz. Rok 2015 okiem pasażera

Remont torowiska fot. LoveKraków.pl

Mnóstwo zmian w rozkładach, nowe tramwaje, estakada i wyremontowane odcinki zaniedbanych wcześniej torowisk – tak można w dużym skrócie przedstawić mijający rok z punktu widzenia pasażera komunikacji miejskiej. Trzeba było na bieżąco sprawdzać rozkłady – bo dopiero od listopada można po mieście jeździć bez utrudnień. Dużą zmianą była z pewnością dostawa nowych tramwajów.

Trzy ważne odcinki torów

Tramwaje jeżdżą już bez problemów pomiędzy rondem Mogilskim a placem Centralnym, nie muszą też zwalniać do prędkości pieszego na torowisku wokół Plant. Zmniejszyła się liczba miejsc, w których tory się regularnie wybrzuszały. Zanim to jednak było możliwe, pasażerowie musieli poradzić sobie z wieloma zmianami w funkcjonowaniu komunikacji, związanymi z kolejnymi etapami prowadzonych prac. Nie mniej uciążliwe bywały mniejsze naprawy i remonty, jak choćby czasowe wyłączenie torowiska na Westerplatte czy w tunelu przy dworcu.

Rewolucję w rozkładzie, tym razem już na stałe, wprowadziło otwarcie estakady Lipska-Wielicka, na którą skierowane zostały linie 9, 11 i 50. – Estakada dała bardzo dużo, mamy wreszcie porządny ciąg tramwajowy. Prędkość na linii 50 to teraz ok. 23 km/h, a więc bardzo dużo, europejski standard. Plusów w tym roku nie było może wiele w sensie ilościowym, ale jakościowo to naprawdę dużo dało – chwali nową inwestycję dr Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.

Ekspert jako największy minus w tej dziedzinie wskazuje przesunięcia następnych inwestycji w transport zbiorowy, przede wszystkim budowy tramwaju na Górkę Narodową. – Dobrze przynajmniej, że przy tej okazji zaczęto rozmawiać poważnie o Azorach – mówi.

Nowe tramwaje i autobusy

Aż do samego końca roku trwało nerwowe oczekiwanie na dostawę 36 tramwajów „Krakowiak”. Teraz wszystkie są już na miejscu i MPK może spokojnie odetchnąć. Rzecznik miejskiego przewoźnika jednoznacznie wskazuje zakup 43-metrowych pojazdów z Bydgoszczy jako najważniejszą inwestycję 2015. – Warto podkreślić, że dzięki dostawom nowych tramwajów na linii nr 4 z Bronowic małych do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy w historii zaczęły kursować wyłącznie niskopodłogowe tramwaje – mówi Marek Gancarczyk. Niskopodłogowe pojazdy pojawiły się – na razie jeszcze nieśmiało – także na bardzo popularnej linii 52.

Ale zakupów było więcej, choć ich efekty zobaczymy dopiero w przyszłym roku: w środę został rozstrzygnięty przetarg na pierwszych 60 spośród 107 nowych autobusów dla Krakowa. Znajdą się wśród nich nie tylko pojazdy w pełni spalinowe, ale też hybrydowe i elektryczne.

Na ulicach pojawiały się też okresowo pojazdy testowe. Po Krakowie jeździł m.in. tramwaj Tramino firmy Solaris, autobus hybrydowy MAN Lion’s City czy autobusy elektryczne lub takie, które wykorzystują częściowo energię słoneczną.

Dla miłośników komunikacji miejskiej sporym wydarzeniem było pożegnanie z autobusami Scania 113 ALB, które woziły pasażerów od 1992 roku. W ten sposób z regularnych linii zniknęły ostatnie autobusy bez przynajmniej fragmentu niskiej podłogi. Dostawa „Krakowiaków” pozwoliła natomiast na wycofanie z eksploatacji prawie 40 najstarszych wagonów 105N.

Za darmo z dowodem rejestracyjnym

W kwestiach związanych z biletami zmian nie było wiele, warto jednak zauważyć dwie z nich. Po pierwsze, rada miasta uchwaliła możliwość darmowych przejazdów w dni z najwyższym poziomem smogu. Po drugie, w końcu urzędnicy zrealizowali wcześniejsze obietnice i dla posiadaczy Krakowskiej Karty Miejskiej czas darmowego wypożyczenia miejskich rowerów wydłużył się do 40 minut.

Nowe przystanki

W mijającym roku rozpoczął się program wymiany wiat przystankowych. Pojawiły się też wiaty „Premium” – estetyczne, ale krytykowane za niedostateczną ochronę przed deszczem. Do 2019 roku w mieście wymienionych zostanie 500 wiat, a 100 stanie w nowych lokalizacjach. Przy Teatrze Bagatela stanęła – na czas testów – wiata multimedialna, w której pasażerowie mogą korzystać z panelu dotykowego. – Na wszystkich przystankach zostały umieszczone rozkłady jazdy z powiększoną czcionką godzin odjazdów – dodaje Marek Gancarczyk.

W oczekiwaniu na czyste szyby

Rozpoczęła się też inwestycja, której pasażerowie bezpośrednio nie widzą, ale jej skutki odczują np. poprzez czystsze szyby w tramwajach. Ruszyła planowana od dawna modernizacja Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Znajdzie się tam m.in. nowa myjnia oraz stacja do ładowania autobusów elektrycznych.

Kolejny rok będzie dla MPK ogromnym wyzwaniem głównie ze względu na konieczność obsłużenia pielgrzymów przyjeżdżających na Światowe Dni Młodzieży. Planowane są także kolejne zakupy: oprócz wymienionych powyżej autobusów przewoźnik chce zamówić 35 30-metrowych tramwajów.

News will be here