Budowa nowego węzła na A4 ciągle wisi na włosku

fot. Archiwum

Trzy firmy zgłosiły się do drugiego przetargu na budowę węzła Niepołomice na autostradzie A4. Ich oferty ciągle jednak przekraczają zakładany na ten cel budżet. Może się skończyć tak samo, jak przy pierwszej próbie – unieważnieniem przetargu.

Węzeł ma powstać w Podłężu – dokładnie w tym miejscu, w którym dziś autostrada krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 964. Jego budowa oznaczałaby znaczące skrócenie dystansu pomiędzy Niepołomicami a Krakowem, ułatwiłaby też dojazd do Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej. Samorząd zabiega o tę inwestycję od kilkunastu lat. W ostatnim czasie przygotowania znacząco przyspieszyły – w grudniu inwestycja uzyskała zezwolenie na realizację, a zaraz potem został ogłoszony przetarg.

Zgłosiło się wówczas sześć firm, ale każda z ofert była wyższa, niż kwota, która była przeznaczona na ten cel. Najtańsza opiewała na kwotę ok. 41 mln zł, podczas gdy górny pułap ustalony był na niecałe 28 mln. Dlatego w kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła przetarg i ogłosiła drugi.

Znów za drogo

Dziś wiadomo już, że zgłosiły się trzy firmy. Sytuacja się jednak powtórzyła – najniższa proponowana kwota to znów ok. 41 mln zł. Za taką cenę węzeł chce zbudować konsorcjum firm TRAKCJA PRKiI S.A. i AB Kauno Tiltai. Ustalony przez GDDKiA budżet to wciąż niecałe 28 mln.

– Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji na 15 miesięcy. Teraz oferty zostaną sprawdzone – informuje Iwona Mikrut, rzecznik małopolskiego oddziału GDDKiA. Na razie jednak bardzo ostrożnie wypowiada się co do tego, czy i ten przetarg nie zostanie unieważniony. – Trudno powiedzieć, jaki będzie dalszy ciąg – mówi.

Iwona Mikrut podkreśla, że w kosztach budowy, oprócz samej GDDKiA, partycypują też w połowie samorządy. – Dlatego też decyzja musi zostać podjęta wspólnie. Najpierw jednak trzeba sprawdzić oferty – mówi.

Potrzeby rosną

Budowa węzła odciążyłaby z ruchu tranzytowego drogę biegnącą od węzła Targowisko do Niepołomic przez Puszczę Niepołomicką, stanowiącą Obszar Natura 2000 oraz ułatwiłaby codzienne funkcjonowanie mieszkańcom miejscowości położonych przy drodze 964. – Codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i około 4300 samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która obecnie zajmuje ok. 500 ha gruntów i pracuje w niej ok. 4500 osób, powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8000 osób, co wygeneruje dużo większy ruch pojazdów – argumentuje przedstawicielka GDDKiA.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale