Budowa szpitala zmieni ruch na Wielickiej

W czasie, gdy Uniwersytet Jagielloński chwali się zatknięciem „wiechy” na budowie nowego szpitala w Prokocimiu, miasto przygotowuje się do zmian, jakie nowy obiekt przyniesie dla komunikacji w tym rejonie. ZIKiT rozpisał właśnie przetarg, na przygotowanie możliwych wariantów przebudowy skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego.

O tym, że urzędnicy chcieliby w tym miejscu zbudować dwupoziomowe skrzyżowanie, informowaliśmy w październiku ubiegłego roku. O tym jednak, jak ostatecznie będzie ono wyglądać, zdecyduje dopiero analiza możliwych wariantów przebudowy. I właśnie zaprojektowaniem tych dostępnych wersji ma się zająć firma, której teraz poszukuje ZIKiT.

Chodzi nie tylko o samą przebudowę skrzyżowania, ale także o rozbudowę prowadzącej wzdłuż szpitala ulicy Jakubowskiego i drogi, która ulicę Jakubowskiego łączy z Wielicką. Sprawa jest bardzo istotna, bo nowy obiekt będzie generował bardzo duży ruch w tej części miasta.

Tysiące użytkowników

Na potwierdzenie wystarczy kilka z całej listy danych, które ZIKiT podaje odnośnie szpitala: na zmianie dziennej może tam pracować ok. 1500 osób, na nocnej – ok. 500 (nie licząc ok. studentów na praktykach). Do tego należy doliczyć każdego dnia ok. 2000 pacjentów poradni, ok. 400 pacjentów przyjmowanych planowo, ok. 150 dojeżdżających na SOR czy ok. 1000 osób odwiedzających. Miejsc parkingowych będzie tam łącznie 1265, z czego 533 na parkingach naziemnych i 732 na parkingu wielopoziomowym.

Ułatwienia dla pieszych

Projektant będzie musiał uwzględnić długą listę oczekiwań ze strony ZIKiT. Wśród nich planowane przez miasto ścieżki rowerowe czy budowę i rozbudowę zatok postojowych.

Dużo uwagi poświęcono w wymaganiach potrzebom pieszych, w tym osób niepełnosprawnych. Rozwiązania mają być maksymalnie przyjazne i czytelne: wloty dróg wewnętrznych będą wyniesione, by zachować ciągłość chodników, a przejścia na głównych ciągach mają mieć przynajmniej 6 m szerokości.

Wszystkie przystanki komunikacji zbiorowej mają pozostać w tych samych miejscach, te na Wielickiej będą miały status podwójnych i bardziej pojemne wiaty. Nowe zatoki pojawią się przy skrzyżowaniu z ulicą Jakubowskiego. Na Wielickiej powstaną pasy dla autobusów i karetek, by skrócić czas przejazdu.

Niekoniecznie dwupoziomowe

Jak wynika z dokumentacji, urząd oczekuje przygotowania łącznie czterech wariantów: standardowego skrzyżowania ze światłami, skrzyżowania w formie ronda turbinowego i dwóch wersji skrzyżowania dwupoziomowego. – Przy opracowaniu każdego należy tak projektować rozwiązania, aby poprawić obsługę pieszych – głównie czasy dojścia między przystankami oraz skrócić czas pokonania przez nich skrzyżowania – czytamy w dokumentach.

ZIKiT chce, by koncepcje przebudowy były gotowe do końca listopada tego roku. Urzędnicy nie podają na razie terminów realizacji. – Chcemy, żeby to było skoordynowane z budową szpitala – mówi Michał Pyclik, rzecznik miejskiej jednostki. A uruchomienie nowego obiektu jest planowane na pierwszy kwartał 2020 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim
News will be here