Budują drogę, a nie samą linię tramwajową, bo łatwiej zdobyć pozwolenia

Linia tramwajowa fot. Krzysztof Kalinowski

Urzędnicy będą budować Trasę Wolbromską i linię tramwajową – mimo sprzeciwu niektórych mieszkańców. Droga powstanie, bo tak ZIKiT łatwiej będzie uzyskać decyzje administracyjne.

Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wystąpili z wnioskiem do regionalnego dyrektora ochrony środowiska o zawieszenie postępowania administracyjnego ws. budowy Trasy Wolbromskiej łącznie z linią tramwajową.

Skąd nagle zmiana w planach pracowników miejskiej jednostki? – Musimy poczekać na opinie mieszkańców na temat planowanej inwestycji. Dopiero po sfinalizowaniu wszystkich rozmów wznowimy postępowanie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie – tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Budujemy drogę, bo łatwiej uzyskać papiery

Przypomnijmy, że duży sprzeciw części mieszkańców Dzielnicy IV Prądnik Biały wywołuje fakt, że wspólnie z budową torowisk ma powstać nowa droga, zwana Trasą Wolbromską lub Autostradą Zielonki. Tadeusz Trzmiel, zastępca Jacka Majchrowskiego odpowiedzialny za inwestycje w naszym mieście, przekonuje, że urzędnicy nie wykreślą z planu układu drogowego.

– W celu wybudowania linii tramwajowej musimy mieć decyzję administracyjną w postaci Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. ZRID może być wydane tylko wtedy, kiedy przy okazji budowy linii tramwajowej powstanie tam układ drogowy. W tej chwili realizacja jakiejkolwiek inwestycji tramwajowej na tak długiej trasie jak 4,6 km może być realizowana tylko ZRID-em, bo taka prawomocna decyzja powoduje, że Skarb Państwa przejmuje działki na własność. One są wtedy wyceniane, my płacimy odszkodowania. I to jest jedyny sposób w tej chwili na realizację takiego projektu – mówi dla LoveKraków.pl wiceprezydent.

Urzędnicy nie chcą projektować samej linii tramwajowej, bo wtedy musieliby wystąpić o pozwolenie na budowę. Wiąże się to z tym, że każdego właściciela sąsiadującego z inwestycją trzeba powiadomić o toczącej się procedurze administracyjnej. Pracownicy ZIKiT wybrali o wiele łatwiejszy sposób na poradzenie sobie z formalnościami. Wystąpią o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W tym przypadku nie trzeba wysyłać listów z decyzją administracyjną do zainteresowanych stron.

Brak konsultacji społecznych

Wiceprezydent Krakowa przekonuje, że miasto prowadzi konsultacje z mieszkańcami na temat koncepcji budowy Trasy Wolbromskiej. – Ciągle rozmawiamy z mieszkańcami, uwzględniliśmy ich uwagi w przebiegu linii. Doszliśmy do porozumienia w sprawie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku z kładką, ale jest dyskusja o fragmencie od Fieldorfa Nilla do Bratysławskiej, czy ma być jedna czy dwie jezdnie – wyjaśnia Tadeusz Trzmiel.

Jednak muszą to być rozmowy prowadzone w bardzo wąskim gronie. Od kwietnia nikt z urzędników nie prowadzi konsultacji społecznych. – Nam jako członkom Inicjatywy 4 Dzielnica i mieszkańcom IV Dzielnicy Prądnik Biały nic nie wiadomo o tym, aby magistrat lub ZIKiT prowadziły konsultacje społeczne w sprawie budowy linii tramwajowej Krowodrza Górka–Górka Narodowa Zachód oraz budowy tzw. Trasy Wolbromskiej. Jak dowiedziałem się od przewodniczącego rady dzielnicy Jakuba Koska żadne pismo w tej sprawie nie wpłynęło do radnych – komentuje słowa prezydenta Trzmiela Jakub Jastrzębski, przedstawiciel Inicjatywy 4 Dzielnica, której członkowie nie zgadzają się na budowę drogi w kształcie proponowanym przez ZIKiT.

News will be here