Co dalej z buspasem na Kamieńskiego?

ZIKiT rozważa pozostawienie na stałe buspasa na ul. Kamieńskiego. Nie wiadomo jednak na razie, według jakich zasad miałby funkcjonować. Radny Wojciech Wojtowicz proponuje, by obowiązywał tylko w godzinach porannego szczytu.

Pas dla autobusów został wydzielony na ulicy Kamieńskiego w marcu. Była to reakcja na ogromne opóźnienia autobusów po rozpoczęciu budowy łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki. Po raz pierwszy w Krakowie zdecydowano się wówczas na rozwiązanie, by na ten pas wpuścić również samochody, pod warunkiem, że wiozą przynajmniej trzy osoby.

Utrudnienia związane z budową łącznicy stopniowo maleją, dlatego wróciło pytanie o organizację ruchu na ul. Kamieńskiego. – Na razie jeszcze na estakadzie przy łącznicy obowiązuje zwężenie. Ale Kamieńskiego jest jednym z korytarzy, w których chcemy w jakiejś formie pozostawić priorytet dla autobusów. Przy czym nie ma takiej potrzeby, by obowiązywał tam taki buspas, jak na Alejach – ocenia Łukasz Franek, Zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu.

Jak mówi, ZIKiT prowadził w tym rejonie badania natężenia ruchu. – Przepustowość ronda Matecznego jest zbliżona do przepustowości jednego pasa ruchu. Przejeżdża przez nie tyle samo samochodów. Nawet jeśli tworzy się dłuższy korek, czas przejazdu nie powinien ulec znacznemu pogorszeniu – przekonuje. Jak mówi, autobusami porusza się tamtędy przynajmniej dwa do trzech tysięcy osób na godzinę, co jest znacząco wyższym wynikiem, niż liczba osób jadących samochodami.

Tylko rano?

Przeciwny utrzymaniu buspasa w obecnej formie jest radny miejski Wojciech Wojtowicz. – Ten buspas jest potrzebny tylko w godzinach szczytu porannego. Po południu korek ustawia się i tak w przeciwną stronę, a buspas jest pusty. Warto więc to tak zrobić, żeby autobusy miały pierwszeństwo wtedy, kiedy ludzie dojeżdżają nimi do pracy i szkoły, a po południu czy w weekendy dajmy kierowcom możliwość normalnego funkcjonowania – przekonuje radny.

ZIKiT nie mówi nie. – Wszystko jest do ustalenia. Uzasadnienie dla priorytetu na pewno jest, pytanie tylko, jaką formę funkcjonowania tego pasa wybrać – mówi dyrektor Franek. Przyznaje przy tym, że część osób korzysta z pasa nielegalnie, ale i tak, przy prowadzonych wyrywkowo kontrolach, komunikacja miejska na tym wiele zyskuje.

Nie tylko tam

Miasto przygotowuje też nowe rozwiązania dla ul. Pilotów. Projekt nie został jeszcze opublikowany, na razie opiniują go różne działy w ZIKiT.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze Duchackie
comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej



Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale