Coraz bliżej przebudowy linii Kraków - Skawina

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Najprawdopodobniej wiosną 2018 ruszy przebudowa linii kolejowej 94 z Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. Po opóźnieniach związanych z odwołaniami odrzuconych wykonawców, PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację inwestycji.

Przypomnijmy, w rozstrzygniętym 12 maja przetargu koleje wybrały jednego z najdroższych wykonawców, odrzucając aż cztery z siedmiu złożonych ofert. Powodem była rażąca zdaniem PLK niska cena. Jako zwycięzcę PLK wskazały konsorcjum firm Svietelsky Rail z Polska i Swietelsky Baugesellschaft z Austrii, które wyremontują linię za nieco ponad 215 mln. zł.

Inwestycja ważna dla ruchu aglomeracjnego i towarowego

Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK wyjaśnia, że przebudowa odcinka do Podborów Skawińskich jest komplementarna z budowaną obecnie łącznicą Zabłocie – Krzemionki. – Szczególnie dotyczy to stacji Kraków Bonarka, do której wpina się łącznica i która wymaga całkowitej modernizacji. Więc oba projekty dadzą pełny efekt kolei aglomeracyjnej – mówi.

Dodaje, że realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego inwestycja jest jedną z kluczowych dla funkcjonowania lokalnego ruchu pociągów. – Sprawi, że pociąg będzie bardziej konkurencyjny względem samochodu. To ważne dla tych, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i szkoły do Krakowa. Poprawa parametrów linii z Krakowa w kierunku Oświęcimia tworzy także lepsze warunki dla przewozów towarowych – wyjaśnia.

Jak najmniej ograniczeń

W czasie remontu przebudowane zostaną perony, polepszy się oznakowanie, a cała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W sumie wyremontowanych zostanie 20 kilometrów torów, przebudowane będą trzy stacje (wspomniana wcześniej Kraków Bonarka, na której powstanie kładka pieszo-rowerowa, Skawina i Podbory Skawińskie), dwa przystanki (Kraków Sidzina i Skawina Zachodnia) powstaną też dwa nowe – Skawina Jagielnia i Kraków Opatkowice. Jak zapewniają przedstawiciele PLK, kolejarze zrobią wszystko, by ograniczyć wyłączenia z ruchu. Jeżeli pojawi się taka konieczność, uruchomiona będzie komunikacja zastępcza.

Realizacja przebudowy linii nr 94 będzie się odbywać na zasadzie zaprojektuj i wybuduj. Od dnia podpisania umowy wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie projektu, zaś remont zakończy się najprawdopodobniej w 2019 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Swoszowice