Czy to będzie bardzo niepokojący festiwal?

Conrad Festival odwiedzi Dan Brown, autor "Kodu Leonarda da Vinci"

Pod koniec października w Krakowie rozpocznie się kolejna edycja Conrad Festival. Tym razem motywem przewodnim literackiego wydarzenia będzie „Niepokój” - tytuł zaczerpnięto z tomu Josepha Conrada zatytułowanego „Tales of Unrest”.

Chociaż wakacje w pełni, wielbiciele literatury już zapewne odliczają dni do 23 października. Wtedy rozpoczyna się kolejna edycja Conrad Festival – jednego z najważniejszych krakowskich festiwali poświęconych literaturze. Tym razem motywem przewodnim jest „Niepokój” – tytuł zaczerpnięty z tomu Josepha Conrada „Tales of Unrest”.

– Chcemy rozmawiać o współczesnych niepokojach na świecie, o niespokojnych ruchach jednostek i zbiorowości, o gwałtownych emocjach, domagających się rozładowania i lękach dotyczących niejasnej przyszłości, która, jak sto lat temu, w czasach Conrada, zaczyna już roztaczać swój czarny cień nad nami – mówi dyrektor artystyczny festiwalu prof. Michał Paweł Markowski

Wydarzenie potrwa do 29 października, a każdy dzień ma przypisaną inna emocję, co odnosi się do różnych doświadczeń związanych z niepokojem. To odpowiednio Lęk (Fear), Gniew (Anger), Nadzieja (Hope), Wrogość (Hostility), Upokorzenie (Humiliation), Duma (Pride), Godność (Dignity).

Autor „Kodu Leonarda da Vinci” z wizytą w Krakowie

Na festiwalu nie może oczywiście zabraknąć znanych autorów. Do Krakowa jesienią przyjadą Siri Hustvedt, Agneta Pleijel, Achille Mbembe, Adam Hochschild, Wojciech Brzoska, Maria Dąbrowska, Frédéric Boyer i Serge Bloch.

Pod koniec czerwca ogłoszono, że swój udział w festiwalu potwierdził również Dan Brown.

– A może by tak zmienić konwencję? Popularny pisarz w poważnej debacie – tymi słowami przyjazd autora na swoim Twitterze ogłosił Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Conrad Festival.

Brown jest znany z powieści takich jak „Kod Leonarda da Vinci”, „Anioły i demony”, „Inferno” czy „Zaginiony symbol”. W 2004 roku w Polsce sprzedano ponad 200 tys. egzemplarzy pierwszej z wymienionych książek.

Publikacje Browna budzą również kontrowersje. Książce „Kod Leonarda da Vinci” zarzucano fałszywe ukazanie historii Kościoła katolickiego. Co więcej, uczeni i krytycy wytykają mu również liczne błędy w kwestii teologii, historii sztuki czy historii.