Drogi, tory, parki. Najważniejsze inwestycje 2017 roku

Widok koparki i tablic informujących o objazdach towarzyszył mieszkańcom Krakowa przez cały miniony rok. Przygotowaliśmy nasze subiektywne zestawienie dziesięciu inwestycji, które z różnych powodów miały duże znaczenie.

Przebudowa ulicy Igołomskiej

To największa drogowa inwestycja prowadzona w tym roku przez miasto. Prace objęły aż 7,5-kilometrowy odcinek drogi, która po przebudowie będzie miała po dwa pasy w każdą stronę, z nowymi ścieżkami rowerowymi, chodnikami i całą infrastrukturą. Ważną informacją jest to, że – wbrew pierwotnym założeniom – przebudowana będzie w całości linia tramwajowa do Pleszowa.

Wschodnia obwodnica z nowym mostem

Pod koniec czerwca oddany został do użytku odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa. Choć to tylko fragment, to o bardzo dużym znaczeniu, głównie dzięki nowej przeprawie przez Wisłę. Inwestycja będzie kontynuowana i docelowo doprowadzi do województwa świętokrzyskiego, łącząc się wcześniej z północną obwodnicą Krakowa.

Łącznica kolejowa Zabłocie-Krzemionki

W grudniu po dwóch estakadach łącznicy zaczęły kursować pociągi. To zwieńczenie trwającej dwa lata budowy, która znacząco skróciła czas podróży ze Skawiny do Krakowa. W pełni możliwości łącznicy będzie można wykorzystać, kiedy zakończą się inne kolejowe inwestycje na terenie Krakowa.

Przebudowa torów w Bronowicach

Mieszkańcom Bronowic rok 2017 upłynął pod znakiem utrudnień związanych z przebudową linii kolejowej. Najtrudniejsze były dni, kiedy zamykana była ul. Armii Krajowej. W ramach tej inwestycji powstaje też nowy przystanek kolejowy, a miasto planuje w jego pobliżu terminal przesiadkowy z parkingiem Park&Ride.

Estakada przez centrum miasta

Przebudowa linii kolejowej w centrum miasta to zdecydowanie największa inwestycja rozpoczęta w tym roku w Krakowie. Cztery lata prac diametralnie zmienią zarówno najbliższe okolice torów, jak i funkcjonalność komunikacji kolejowej w Krakowie. Wcześniej jednak i kierowców i pasażerów kolei czeka sporo utrudnień.

Basztowa bez wybrzuszeń

Z ponad rocznym opóźnieniem dokończona została przebudowa I obwodnicy. Teraz na całym odcinku od ulicy Piłsudskiego aż do skrzyżowania przy dworcu dla samochodów obowiązuje ruch jednokierunkowy, a tramwaje jeżdżą po nowym torowisku, które nie będzie się już wybrzuszać w gorące dni.

Nowe tory na rondzie Kocmyrzowskim

Ta inwestycja zasługuje na uwagę z dwóch powodów. Po pierwsze, to jeden z bardzo nielicznych w tym roku kroków naprzód w dziedzinie stanu krakowskich torowisk. Po drugie, tylu opóźnień przy jednej inwestycji dawno nie udało się skumulować. Problemy z podłożem, z dostawami elementów torowiska, a w końcu z wykonawcą prac – niedawno ZIKiT poinformował, że sam dokończy to, czego nie udało się zrobić wybranej w przetargu firmie.

Park Krakowski pokaże nowe oblicze

Od kilku miesięcy krakowianie oglądają zabytkowy park tylko przez szczeliny w ogrodzeniu. Wiosną przyszłego roku zobaczą go w nowej odsłonie – z wyremontowanymi alejkami, nowym wyposażeniem i mnóstwem nasadzeń. To jak dotąd największa inwestycja prowadzona przez Zarząd Zieleni Miejskiej.

Na Zabłociu park zamiast parkingu

To pierwszy od lat nowy park w Krakowie. Prace przy jego tworzeniu są już mocno zaawansowane, a koncepcja, według której powstaje, została wypracowana wspólnie z mieszkańcami i dzięki ich zaangażowaniu. Nowych miejsc z uporządkowaną zielenią powstało w tym roku więcej – m.in. motyli skwer przy ul. Dekerta czy park linearny przy Grota-Roweckiego na Ruczaju.

Parkingi na Kurdwanowie i Bieżanowie

Składane od lat obietnice zaczęły przybierać realne kształty. Parking Park&Ride na Kurdwanowie już działa, ten w Bieżanowie ma zostać otwarty w styczniu. To jednak ciągle kropla w morzu potrzeb – szczególnie w kontekście ogłoszonych niedawno statystyk, zgodnie z którymi do Krakowa wjeżdża codziennie ponad 245 tysięcy samochodów.

A jutro na LoveKraków.pl zestawienie inwestycji, które czekają nas w kolejnym roku.
News will be here