Dwukierunkowa al. 3 Maja. Stan tymczasowy zostanie na dłużej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Odcinek al. 3 Maja, od stadionu do ul. Piastowskiej, pozostanie dwukierunkowy. Urzędnicy argumentują, że to bardziej korzystne rozwiązanie, radni z Krowodrzy i Zwierzyńca mają odwrotną opinię.

Ruch dwukierunkowy został wprowadzony we wrześniu 2018 roku. Urzędnicy argumentowali to wówczas przebudową torowiska do Bronowic: przy stadionie i na al. 3 Maja utworzono na czas prac tymczasowe parkingi dla mieszkańców.

Remont torowiska się skończył, miejsca parkingowe zlikwidowano, a dwa kierunki ruchu pozostały. Zdaniem radnych dzielnicowych takie rozwiązanie generuje problemy i powinno zostać zlikwidowane. Rady dzielnic Krowodrza i Zwierzyniec pod koniec ubiegłego roku podjęły w tej sprawie uchwały, w których wnioskują o przywrócenie ruchu jednokierunkowego.

Zdaniem radnych obecna organizacja ruchu generuje w godzinach szczytu długi sznur samochodów podążających od centrum w kierunku Woli Justowskiej i Krowodrzy. – Tymczasem sztucznie utworzony kierunek od ul. Piastowskiej do Stadionu Miejskiego im. Henryka Reymana jest praktycznie nieuczęszczany – niezależnie od pory dnia. O ile miało to jeszcze uzasadnienie podczas budowy nowych obiektów na terenie dawnego stadionu lekkoatletycznego, teraz jest już rozwiązaniem nieracjonalnym i niebezpiecznym – argumentowali w uchwałach.

Od Piastowskiej łatwiej

Od tego czasu nic się nie zmieniło. Przeciwnie, miasto przygotowało projekt organizacji ruchu, który zakłada pozostawienie ruchu dwukierunkowego na tym odcinku. Jednym z argumentów, choć nie rozstrzygającym, są plany budowy nowych parkingów tuż przy stadionie.

Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK Łukasz Gryga argumentuje, że i bez tego ruch dwukierunkowy jest uzasadniony. Jak mówi, dojazd do stadionu od ul. Piastowskiej jest korzystny, ponieważ pozwala zmniejszyć ruch na wcześniejszym odcinku al. 3 Maja i uniknąć przebijania się w zakorkowanym rejonie Muzeum Narodowego – na Alejach Trzech Wieszczów czy u zbiegu al. 3 Maja z ul. Focha.

– To nie jest utrudnienie, a ułatwienie, żeby zdjąć część ruchu z newralgicznego miejsca. Niezależnie od tego, co na stadionie będzie, naszym zdaniem lepszą obsługę komunikacyjną zapewnia ul. Piastowska – stwierdza.

Pozostawienie dwóch kierunków uzasadnia też nowymi przepisami. – Zmieniły przepisy i w nowych rozwiązaniach nie powinno być tak, że na wlocie podporządkowanym są wydzielone dwa pasy ruchu. Jest to podyktowane tym, że pojazdy skręcające w różnych kierunkach wzajemnie zasłaniają sobie widok. Przepisy wskazują, że takich rozwiązań nie należy stosować. Więc skoro i tak nie możemy tam zrobić dwóch pasów, nie mamy zysków z tego, że zrezygnujemy z dwukierunkowości – przekonuje.

Obawa o pieszych

Perspektywa budowy parkingu przy stadionie niepokoi dzielnicę. – Jeśli ten parking powstanie, obawiamy się wygenerowania dużego ruchu samochodów i autokarów pomiędzy parkiem Jordana a Błoniami, co przekłada się na bezpieczeństwo pieszych. Mieszkańcy są przyzwyczajeni do swobodnego poruszania się w tym miejscu – przekonuje Maciej Żmuda, przewodniczący Rady Dzielnicy V Krowodrza.

– Uruchomienie parkingu spowodowałoby zwiększenie ruchu również na tym jednokierunkowym odcinku – stwierdza.

Miasto zastrzega, że zmian na wcześniejszym odcinku nie planuje i że pozostanie on jednokierunkowy. Od strony Muzeum Narodowego mają się za to pojawić miejsca parkingowe typu „Kiss&Ride”, pozwalające na krótki postój dla wysadzenia lub zabrania pasażerów.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Zwierzyniec
News will be here