Dyrektor ZIKiT: Komunikacja miejska dla pielgrzymów i mieszkańców [Rozmowa]

Marcin Korusiewicz, dyrektor ZIKiT fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dyrektor ZIKiT Marcin Korusiewicz w rozmowie z LoveKraków.pl zapewnia, że miasto jest przygotowane na Światowe Dni Młodzieży. Szef miejskiej jednostki dodaje, że krakowianie muszą spodziewać się zmian w komunikacji publicznej.

Patryk Salamon, LoveKraków.pl: Od piątku w poszczególnych dzielnicach trwają spotkania w sprawie Światowych Dni Młodzieży. Czego najczęściej chcą dowiedzieć się mieszkańcy podczas zebrań?

Marcin Korusiewicz, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu: Najbardziej interesującym i emocjonującym tematem jest oczywiście kwestia transportu oraz poruszania się po mieście przez kilka tych lipcowych dni. Mieszkańcy chcą wiedzieć, jak dotrą do pracy, jak wyjadą z obszarów zamkniętych, gdzie zostawią samochód. Większość odpowiedzi na te pytania znajduje się na stronie internetowej ZIKiT, gdzie działa interaktywna mapa oraz wyszukiwarka utrudnień. Opowiem historię z poniedziałkowego spotkania. Jeden z mieszkańców był mocno zdziwiony, kiedy dowiedział się, że poruszając się pieszo nie będzie musiał mieć identyfikatora. Był przekonany, że musi mieć przepustkę. Dlatego zapraszamy na dalsze konsultacje. Najbliższe spotkanie odbędzie się w czwartek w szkole przy ulicy Chełmońskiego. Podczas spotkania obalamy krążące mity na temat funkcjonowania miasta podczas Światowych Dni Młodzieży.

Kluczową sprawą dla mieszkańców są zapewne identyfikatory. Kto w pierwszej kolejności obowiązkowo powinien zabezpieczyć się w takie dokumenty?

Mieszkańcy oraz pracownicy posiadający samochody, którzy chcą dojeżdżać do celów swojej podróży w obszarach zamkniętych.

Dwa obszary będą ściśle kontrolowane: to teren Błoń oraz okolic Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Tam mamy fragmenty miasta całkowicie wyłączone z ruchu samochodowego, ale pojawiają się nawet ograniczenia w ruchu pieszych.

Pojawią się tam rzeczywiście bardzo duże ograniczenia w ruchu, nawet dla służb technicznych oraz zaopatrzenia. Wjazd takich pojazdów będzie możliwy tylko w wyznaczonych godzinach. Natomiast mieszkaniec dzięki identyfikatorom będzie miał możliwość poruszania się, a po wjeździe do strefy zaparkuje swój pojazd.

Najczęściej słyszanym pytaniem pozostaje to, jak mieszkańcy będą poruszać się poza swoimi strefami lub między nimi.

Identyfikatory umożliwiają dojazd do stref ograniczonego ruchu. Wszystkie niejasności rozwiewamy na spotkaniach z mieszkańcami. Szczegółowe informacje są również na stronie internetowej ZIKiT, a jak ktoś będzie potrzebował zadać dodatkowe pytania, to codziennie w godzinach od 7:40 do 15:40 pięciu urzędników pełni dyżur na infolinii ŚDM 126168606.

Sprawa z identyfikatorami dla kierowców samochodów jest w miarę jasna: trzeba będzie je mieć. Pojawiają się spekulacje, że rowerzyści też muszą mieć identyfikatory.

Takie stwierdzenia są tylko plotkami. Nie będzie potrzeby, aby kierujący jednośladami musieli mieć identyfikatory. Wspomnę tylko, że w obszarach zamkniętych trudno będzie się poruszać ze względu na dużą liczbę pieszych. Skoro już jesteśmy przy temacie rowerów, to zachęcam mieszkańców, aby korzystali podczas Światowych Dni Młodzieży z tego środka transportu, jeśli mają tylko taką możliwość i chęci. A w innych przypadkach polecam transport publiczny.

Kraków jest w stanie zapewnić wystarczającą liczbę pojazdów i połączeń komunikacji miejskiej?

Robimy wszystko, aby zapewnić jak najlepszą formę poruszania się po naszym mieście. Linie korytarzowe będą kursować z częstotliwością od trzech do pięciu minut. Wydaje nam się, że dzięki temu praca przewozowa będzie na odpowiednim poziomie i komunikacja pozostanie wydolna.

Mówimy o tych liniach korytarzowych, jak np. "50" z Kurdwanowa, przez centrum miasta, do Krowodrzy Górki czy linia z osiedla Piastów przez ulicę Mogilską do Borku Fałęckiego. Jakieś inne specjalne rozwiązania komunikacyjne są szykowane pod ŚDM?

Oprócz trzech linii korytarzowych powstaną podobne cztery linie autobusowe. Co do specjalnych rozwiązań, powstaną tymczasowe buspasy oraz kontrapasy, aby zapewnić priorytet dla komunikacji miejskiej. Warto wspomnieć, że od godzin porannych do około dziewiątej transport publiczny ma funkcjonować według normalnych rozkładów jazdy i standardowych tras. Po godzinie dziewiątej komunikacja dostosowana będzie bardziej pod pielgrzymów: zaczną wtedy działać linie korytarzowe. Zwiększy się tym sposobem liczba przesiadek, ale z korzyścią dla poruszania się po mieście. Zadbaliśmy o to, aby mieszkańcy i pielgrzymi wracający z nocnych wydarzeń mieli jak dojechać do swoich domów w nocy, dlatego autobusy nocne pojadą z częstotliwością co 15-20 minut do godziny pierwszej w nocy.

Powróćmy jeszcze do tematu stref ograniczonego ruchu. Najgorzej w Krakowie ma być w czwartek 28 lipca oraz następnego dnia w piątek.

Bardzo szczelnie zamkniętym obszarem będzie pierwsza strefa w centrum miasta. Natomiast w drugiej oraz trzeciej będą panować mniej rygorystyczne zasady. Trzecia strefa będzie obowiązywać tylko przez weekend, więc bierzemy pod uwagę przede wszystkim przedsiębiorców. Nie możemy utrudnić im pracy i nie chcemy tego robić. Przewidzieliśmy ewentualność w przypadku zaopatrzenia, jak i dojazdu do pracy.

Pana jednostka jest przygotowana na Światowe Dni Młodzieży w 100 procentach? Co pozostało jeszcze do zrobienia?

Jesteśmy przygotowani. Rozstrzygnięty też został jeden z ostatnich przetargów na oznakowanie. Kwestie dekoracji miasta, toalet, inwestycji nakładowych czy remontowych – jesteśmy na etapie finalizowania, aby nie było uciążliwości podczas Światowych Dni Młodzieży.

Kwestia parkingów została rozwiązana? Jeszcze kilka dni temu nie było wiadomo, ile pojazdów może przyjechać do Krakowa. Pojawiały się różne szacunki. Czy dysponujemy już teraz zapasem miejsc parkingowych na ŚDM?

Zawsze mamy niedosyt, bo nie mamy zidentyfikowanej liczby osób przyjeżdżających. Komitet Organizacyjny jeszcze nam nie przekazał dokładnych danych. Pojawią się ulice wyłączone z ruchu na czas przejazdu głów państw czy VIP-ów, więc musimy na pewnych fragmentach usuwać samochody. Jesteśmy na etapie przygotowania parkingu dedykowanego, aby mieszkaniec mógł zostawić tam swoje auto.