Nad Wilgą, na terenie pomiędzy sanktuariami Bożego Miłosierdzia i Jana Pawła II, rozpoczęły się intensywne prace ziemne. To już przygotowanie do budowy Trasy Łagiewnickiej. Firma zaczyna od usunięcia poprzemysłowych odpadów z miejsca, w którym powstanie jeden z tuneli.
Przy korycie Wilgi pracuje ciężki sprzęt. Powstała tymczasowa przeprawa przez rzekę i droga technologiczna z betonowych płyt. Ciężarówki wywożą materiał zebrany ze zbocza po stronie Centrum Jana Pawła II.
– Wykonawca rozpoczął wydobycie odpadów ze zwałowiska poprodukcyjnego po byłych zakładach sodowych Solvay – tłumaczy Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka. – Prace muszą zostać wykonane przed rozpoczęciem właściwej budowy.
W tym miejscu będzie przebiegał jeden z zaplanowanych na trasie tuneli. Nie będzie on jednak drążony, tylko wykonany metodą odkrywkową. Dlatego cały materiał musi zostać stamtąd wybrany. – Po wydobyciu tych materiałów będzie wylewana betonowa konstrukcja tunelu. Potem część tych przetworzonych odpadów wróci na to miejsce, a część zostanie wywieziona na docelowe zwałowiska, zgodnie z przepisami – zapowiada Migdał.
Na razie bez utrudnień
To właśnie w rejonie sanktuariów najbardziej widoczne jest już rozpoczęcie budowy nowej drogi. Prace przygotowawcze i porządkowe rozpoczęły się też w miejscu planowanego węzła z ulicą 8 Pułku Ułanów, a więc na terenie pomiędzy ulicami Turonia, Ruczaj, Pszczelnej i Krokusowej. Spółka jest też jeszcze w trakcie uzyskiwania brakujących decyzji, co może potrwać do maja lub czerwca.
Na razie inwestycja nie będzie powodować utrudnień na żadnej z ważniejszych ulic. – Specjalnie czekaliśmy też z rozpoczęciem robót przy usuwaniu zwałowiska na okres po świętach, żeby nie ingerować w tym czasie w funkcjonowanie otoczenia – tłumaczy Krzysztof Migdał. Zapowiada jednak, że w rejonie sanktuariów trzeba się teraz spodziewać intensywnych prac, które potrwają wiele miesięcy.