Innowacyjna specjalność Politechniki Krakowskiej

Od października 2017 roku przyszli studenci Politechniki Krakowskiej będą mogli kształcić się na nowej specjalności – Inżynierii Pojazdów Szynowych.

Jak mówią przedstawiciele Instytutu Pojazdów Szynowych, otwarcie nowej specjalności to odpowiedź na bardzo dynamicznie rozwijający się rynek pojazdów szynowych. – Reagujemy na zapotrzebowanie rynku i przemysłu na absolwenta, który oprócz kompetencji stricte teoretycznych, posiada również doświadczenie i praktyczne umiejętności. To jest profil akademicki w połączeniu z dużą liczbą praktyki – wyjaśnia dr inż. Grzegorz Zając, Dyrektor Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej.

Ścisła współpraca na linii uczelnia – przemysł

Osią nowej specjalności będzie ścisła współpraca z przedsiębiorstwami z branży kolejowej i producentami komponentów. Zajęcia będą prowadzone przez akademików z PK i przedstawicieli firm. – To będzie wiele przedmiotów związanych z budową i eksploatacją pojazdów szynowych, procesami projektowania, certyfikacji i homologacji. I ta strona związana z doskonaleniem umiejętności będzie bardzo rozwijana – podkreśla dr Zając.

Jak dodaje, prawdziwą innowacją będzie program płatnych praktyk inżynierskich, trwający przez cały ostatni semestr studiów. Przyszły absolwent odbędzie staż w wybranym przedsiębiorstwie, a pracę dyplomową będzie pisał z zagadnień związanych z projektami realizowanymi w czasie praktyk, co interesujące, będzie miała dwóch promotorów – po jednym ze strony uczelni i przemysłu.

Partnerami nowej specjalności będą, jak wyjaśnia dr Zając, najbardziej liczący się przedstawiciele branży pojazdów szynowych. – To sądecki Newag, Knorr-Bremse, Instytut Kolejnictwa, właściwie wszystkie liczące się firmy z branży kolejowej – mówi. Przyznaje, że na liście instytucji współpracujących z politechniką znajdą się także czołowi krajowi i zagraniczni producenci tramwajów, a także krakowskie MPK.

News will be here