Jak długo można zatrzymać legitymację studencką?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jak co roku wśród absolwentów wyższych uczelni w Polsce pojawia się pytanie o termin ważności posiadanych legitymacji studenckich. Wielu z nich nie wie, że popełnia błąd, oddając dokument wraz ze złożeniem pracy dyplomowej.

Absolwent zgodnie z przysługującym prawem może zachować dokument do 31 października.

– W ten sposób wiele nieświadomych osób pozbywa się chociażby cennych w wakacje zniżek na przejazdy komunikacją – mówi przewodnicząca Niezależnego Zrzeszenia Studentów, Maria Cholewińska. Podkreśla, że oddanie legitymacji wraz z pracą dyplomową ma miejsce na wielu polskich uczelniach.

Przyznaje, że takie postępowanie jest efektem działań dziekanatów, które nie informują o terminach ważności dokumentów, ponieważ chcą jak najszybciej rozliczyć się z zebranych legitymacji.

– Niestety, cierpią na tym studenci, którzy tracą cenne ulgi na przejazdy koleją czy komunikacją miejską w okresie wakacji – wyjaśnia Cholewińska.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 16 września 2016 w sprawie dokumentacji przebiegu: "Prawo do posiadania legitymacji mają studenci do dnia ukończenia studiów, zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów, zaś w przypadku absolwentów I stopnia - do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów". Podany przepis uzupełnia art. 188 Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym, który potwierdza uprawnienie do przysługujących ulg.