Jak tworzyła Szymborska? Wystawa rękopisów noblistki w Bibliotece Jagiellońskiej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Nie papeteria, a bruliony, skrawki papieru czy makulatura. Wystawa „Radość pisania” w Bibliotece Jagiellońskiej odsłania tajniki tworzenia wierszy przez Wisławę Szymborską. W gablotach zobaczymy 30 rękopisów i maszynopisów wierszy ze wszystkich tomów poetki, jak i pierwsze ich wydania.

– Szymborska nie miała nabożnego stosunku do swoich rękopisów. Pozostało ich niewiele, bo po wydrukowaniu wiersza często wyrzucała tworzone do niego notatki. Kilka uratował Adam Włodek, były mąż, przyjaciel i pierwszy czytelnik jej wierszy. Niektóre wiersze nigdy nie istniały w postaci rękopisów. Maszyna do pisania pozwalała nadać im pierwszą formę, potem je poprawiała – mówi Michał Rusinek z Fundacji Wisławy Szymborskiej.

Wstęp do digitalizacji

Wśród rękopisów prezentowanych w Bibliotece Jagiellońskiej znalazły się takie jak „Kot w pustym mieszkaniu”, „Pytania zadawane sobie” czy „Radość pisania”. Wszystkie można zobaczyć w wersji zdigitalizowanej w Jagiellońskiej Bibliotece Cyfrowej i na stronach Polony – największej biblioteki cyfrowej w Polsce.

– Całość Archiwum Szymborskiej to 266 jednostek. Teraz opublikowaliśmy 12 z nich, jeśli chodzi o pozostałą część, to wszystko zależy od decyzji Fundacji. Traktujemy to jako wstęp do digitalizacji całego archiwum. Dostępne są głównie tomiki wierszy, brudnopisy, maszynopisy czy wydruki komputerowe i mowa noblowska z 1996 roku – mówi Krzysztof Frankowicz, wicedyrektor ds. zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej.

W przyszłości – jako kolejne – zostaną zdigitalizowane proza i felietony.

Zmiany w zapisie

– „Radość pisania” to wystawa, która prezentuje proces zmian zapisu Szymborskiej – od zapisów długopisem i ołówkiem przez maszynopisy po wydruki komputerowe. Szymborska miała zwyczaj pisania na wszystkim – nie była to specjalnie kupowana papeteria. To zwykłe bruliony, czasem skrawki papieru, makulatura – wymienia Frankowicz.

Urszula Klatka, kustosz Biblioteki Jagiellońskiej i kuratorka wystawy, dodaje, że spośród prezentowanych dokumentów największe wrażenie robią „Bruliony”.

– To osobiste zapisy i chyba najintymniejsza część tej wystawy, ponieważ pokazują mechanizm pisania. To, co w przypadku Szymborskiej było skrywaną tajemnicą – to, jak notowała, pisała i skąd się brały pomysły – przyznaje.

„Radość pisania – wystawa rękopisów Wisławy Szymborskiej” będzie dostępna dla zwiedzających od 26 lutego w Bibliotece Jagiellońskiej (wejście od ul. Oleandry 3). Wstęp wolny.

Ekspozycja jest czynna do 27 marca.