W czwartek tramwaje wracają do Pleszowa. Na razie tylko „dziesiątka” [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od czwartku tramwaje zaczną w końcu kursować po przebudowanym torowisku do Pleszowa. Pasażerowie nie będą już musieli jeździć autobusami zastępczymi po przebudowywanej ulicy Igołomskiej. Na razie będą mieli do dyspozycji jedną linię i nie mogą się spodziewać niskopodłogowego taboru.

W środę ZIKiT zorganizował przejazd techniczny, od czwartku zaczną tam już kursować liniowe tramwaje. Na razie będzie to tylko linia 10, a linia 21 pozostanie skrócona do pętli przy Kopcu Wandy. ZIKiT daje do zrozumienia, że to stan przejściowy. – Mimo wszystko jeździmy skrajem placu budowy. Nie chcemy nadmiernie komplikować toczących się prac, więc na okres przejściowy ograniczamy ruch do jednej linii – tłumaczy dyrektor ZIKiT Marcin Hanczakowski.

W przejeździe próbnym brał udział niskopodłogowy Bombardier. Regularne kursy mają być jednak realizowane starym taborem.

Zmiany w rozkładach

Zgodnie z komunikatem ZIKiT, od czwartku 18 października:

– linia 10 zostanie przywrócona na stałą trasę do Pleszowa;

– linia 21 nadal kursować będzie po dotychczasowej skróconej trasie: Os. Piastów – Kopiec Wandy;

– zastępcza linia autobusowa 710 zostanie zlikwidowana;

– linie 111, 131, 141, 161, 171, 181, 271 będą mieć skorygowane rozkłady jazdy, by dostosować godziny odjazdów do rozkładu jazdy linii 10.

Przystanek tramwajowy „Giedroycia” (poprzednia nazwa: „Jeżynowa”) do odwołania będzie nieczynny.

Igołomska opóźniona

Oddanie do użytku linii tramwajowej to pierwszy widoczny efekt prac przy przebudowie ulicy Igołomskiej – jednej z bardziej problematycznych inwestycji prowadzonych obecnie przez miasto. Jej zaawansowanie jest oceniane obecnie na jedną trzecią. – Chcemy do końca tego roku na odcinku od ul. Giedroycia do pętli w Pleszowie oddać południową jezdnię. Całość prac powinna być zakończona na początku 2020 roku – deklaruje dyrektor Hanczakowski.

Oddanie trasy do użytku opóźniło się z powodu problemów z odwonieniem i konieczności wykonania dodatkowych prac. – Jeśli chodzi o linię tramwajową, problemy są za nami. Linia jest ukończona, gotowa do użytkowania – stwierdza dyrektor.

Pętla w wersji tymczasowej

Pozwolenie na użytkowanie jest jednak warunkowe, a na samej pętli nie wszystko jeszcze wygląda tak, jak w planach. Ponieważ nie jest jeszcze gotowa droga dojazdowa dla autobusów, te będą się jeszcze zatrzymywać na dotychczasowym, tymczasowym przystanku i nie będą wjeżdżać na teren pętli. A skoro tak, to również do tramwaju pasażerowie będą wsiadać na przystanku bliżej jezdni, przeznaczonym docelowo tylko dla wysiadających.

To ma się zmienić w listopadzie, a docelowo mają się tam też pojawić brakujące wiaty, automat biletowy i miejsca parkingowe. W planie jest też budynek łączący funkcje punktu socjalnego dla kierowców i poczekalni dla pasażerów – ale to osobna inwestycja i nie ma pewności, kiedy doczeka się realizacji.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Nowa Huta
News will be here