Kolej szykuje się do nadchodzącej zimy

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zabezpieczony sprzęt do odśnieżania torów, całodobowe wsparcie podróżnych czy rezerwa wagonowa – kolej przygotowuje się do nadchodzącej zimy.

Na początek trochę liczb. Do odśnieżania torów i rozjazdów zabezpieczono 237 specjalistycznych pojazdów: 14 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki. To o 19 maszyn więcej niż rok temu.

– Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok. 10 samochodów ciężarowych. W pogotowiu pozostają lokomotywy osłonowe, używane między innymi do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także 173 zespoły szybkiego reagowania – czytamy w komunikacie przesłanym przez PKP PLK.

Śnieg i mróz niestraszne kolejarzom

Za utrzymanie linii kolejowych w zimie może odpowiadać nawet do 15 tys. pracowników. Blisko 18 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu.

Przed oblodzeniem zabezpieczono już sieć trakcyjną. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Do usuwania awarii przygotowano 66 pociągów pogotowia sieciowego.

Wagony w rezerwie

Na sześciu głównych stacjach w kraju, m.in. w Krakowie, Gdańsku i Warszawie, w pogotowiu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewni całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych. PKP Intercity przeprowadziło przegląd sezonowy wszystkich pojazdów już w październiku. Natomiast na największej stacji postojowej w Polsce - Warszawa Grochów – całą zimę działać będzie specjalne urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych.

Zimą prawie 300 dworców nie będzie zamykanych na nocne przerwy techniczne. W przypadku znacznego spadku temperatury i w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.

News will be here