Kolejne tory do przebudowy. Tym razem do Skawiny

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W kwietniu rozpoczną się przygotowania do przebudowy linii kolejowej do Skawiny. Właściwe prace wystartują w połowie roku. To kolejna duża inwestycja, która wpłynie na komfort podróżowania koleją aglomeracyjną po Krakowie.

Najpierw rozpoczęły się prace na linii kolejowej w Bronowicach, pomiędzy Dworcem Towarowym a Mydlnikami. Później PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły gigantyczną inwestycję na linii biegnącej przez centrum miasta do dworca Kraków Płaszów i dalej, aż do Podłęża. Teraz natomiast przymierzają się do przebudowy kolejnego istotnego dla kolei aglomeracyjnej odcinka, od stacji Kraków Płaszów do Podborów Skawińskich. To część większego zamierzenia, które zakłada modernizację linii aż do Oświęcimia.

Wykonawca został wybrany jeszcze w czerwcu ubiegłego roku. Konsorcjum spółek Swietelsky Rail Polska i Swietelsky Baugesellschaft ma najpierw zaprojektować linię i przygotować wszystkie dokumenty, a później zająć się samą budową. – Prace projektowe trwają, czekamy jeszcze na ostateczne pozwolenia. W kwietniu wykonawca zacznie już przygotowywać plac budowy i zwozić niezbędne materiały – zapowiada Piotr Hamarnik z PLK. Sama budowa ma ruszyć około połowy roku.

Budowa nowych, remonty istniejących

– W ramach tej inwestycji powstaną nowe przystanki Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Przebudowane mają zostać natomiast stacje i przystanki Podbory Skawińskie, Skawina, Sidzina i Bonarka. Przystanek Skawina Zachodnia zostanie przesunięty o ok. 500 metrów, dzięki czemu będzie wygodniejszy dla pasażerów – wylicza Hamarnik.

W przypadku stacji Kraków Bonarka sporą zmianą, nie tylko dla pasażerów kolei, będzie budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami. Pozwoli ona nie tylko bezpiecznie przedostać się na drugą stronę torów, ale prawdopodobnie zostanie przedłużona aż na drugą stronę ulicy Tischnera i połączy się z ulicą Łagiewnicką, tworząc połączenie okolic ronda Matecznego z rejonem galerii Bonarka.

Łącznie do przebudowania na tym odcinku jest 30 obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad ulicą Podmokłą i pięć mostów. Zmodernizowane zostaną przejazdy drogowe, np. na ulicy Fredry czy św. Faustyny.

Nie tylko tory

Przy okazji prac prowadzonych na linii nr 94 przez PLK w planie są też inwestycje miejskie albo realizowane we współpracy z miastem. Samorząd zamierza np. przebudować przystanek kolejowy Kraków Swoszowice i utworzyć tam węzeł przesiadkowy z parkingiem Park&Ride, przystankami dla busów i autobusów i całym potrzebnym do tego układem drogowym.

Trwają też rozmowy pomiędzy PLK a urzędem miasta, dotyczące budowy wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ulicy Kąpielowej. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć korków związanych z zamknięciem ulicy na czas przejazdu pociągu i zwiększy poziom bezpieczeństwa w tym miejscu.

Dwa etapy

PKP PLK liczy na dofinansowanie tej inwestycji z unijnych środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac jest planowane na rok 2021.

Modernizacja linii nr 94 to drugi ważny krok w stronę komfortowego połączenia koleją aglomeracyjną pomiędzy Krakowem a Skawiną. Pierwszym było otwarcie w ubiegłym roku łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki, dzięki czemu możliwe było uruchomienie regularnych kursów SKA do Skawiny.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Swoszowice Podgórze
News will be here