Koncerty pobudziły Kraków. 156 mln złotych zostało w mieście

fot. Sebastian Dudek/LoveKraków.pl

Za miesiąc miną trzy lata odkąd otwarto Tauron Arenę. W tym czasie z obiektu skorzystało ok. 1,8 mln osób, które uczestniczyły w 113 imprezach. Nasze miasto odwiedziły i odwiedzą najpopularniejsi artyści oraz sportowcy. Władze Agencji Rozwoju Miasta zbadały, jaki wpływ na gospodarkę stolicy Małopolski miała decyzja o budowie hali w Czyżynach.

Kiedyś wielkim świętem było ogłoszenie, iż w Krakowie wystąpią artyści z najwyższej światowej półki muzycznej. Niemożliwa była organizacja mistrzostw Europy czy świata w sportach halowych. To się jednak zmieniło wraz z otwarciem największej hali w tej części kontynentu.

Od maja 2014 roku na 113 imprezach Tauron Arenę odwiedziło około 1,8 mln osób. W samym 2016 roku odbyło się 46 wydarzeń, które pozwoliły wynajmować obiekt przez 170 dni.

– Ubiegły rok był wyjątkowy, również z powodów organizacji ŚDM. Drugim najważniejszym wydarzeniem było zorganizowanie Mistrzostw Europy w piłce ręcznej mężczyzn – mówi Małgorzata Marcińska, prezes ARM.

Strategia: multifunkcjonalność

Agencja Rozwoju Miasta chce wykorzystywać każdą wolną przestrzeń na potrzeby najemców. Dlatego nie tylko główna hala jest wynajmowana, ale również mała, gdzie odbywają się nie tylko zawody sportowe czy treningi. Organizatorzy aranżują halę na potrzeby konferencji czy bankietów. W ubiegłym roku z tego obiektu skorzystali licealiści na potrzeby studniówki.

Elementem strategii jest wykorzystanie każdego elementu obiektu. Mamy również inne, małą halę, która jest obiektem sportowym, ale bywa wykorzystywana również na eventy. Obiekt treningowy, ale również miejsce na organizację imprezy, np. była studniówka.

333 złote

Podczas ostatniego roku zostało przebadanych 1600 uczestników imprez, 300 przedstawicieli branży turystycznej oraz 18 najemców areny.

Okazało się, że wśród gości dominują mężczyźni (56%), a najwięcej uczestników (30%) to osoby między 25 a 34 rokiem życia. Zdecydowana większość, bo 61% gości obiektu pochodzi z Krakowa.

Jak mówi Jacek Gryzło, wiceprezes ARM, 96% ocenia dobrze lub bardzo dobrze organizację wydarzeń. – To dla nas satysfakcjonujący wynik. Chcemy go utrzymać – deklaruje Gryzło.

Z odpowiedzi przesłanych przez branże wynika, że 26% gości areny korzysta z noclegu. Ponad połowa zatrzymuje się jedynie na jedną noc, ale przy tym wydaje średnio 308 złotych. Kolejne 333 złotych to pieniądze zostawione na inne usługi, które oferuje nasze miasto.

Jednak co ważniejsze, według wiceprezesa z badań wynika, iż tylko w 2016 roku w krakowską gospodarkę goście Tauron Areny wpompowali 72 mln złotych, a w ciągu ostatnich trzech lat około 156 mln złotych.