Koniec izolacji Centrum Jana Pawła II

Centrum Jana Pawła II

Jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży w rejonie Centrum Jana Pawła II mają zakończyć się trzy inwestycje, które ułatwią dojście i dojazd do całego kompleksu. Powstanie nowa droga dojazdowa do centrum, stacja kolejowa oraz kładka łącząca sanktuaria Bożego Miłosierdzia i Jana Pawła II. To będzie rewolucja, ponieważ istniejąca obecnie infrastruktura nie nadąża za potrzebami.

Wygodny dojazd

Obecnie do sanktuarium dojeżdża się od wschodniej strony ulicą Totus Tuus, przez wąski mostek pozwalający tylko na ruch jednokierunkowy. Wcześniej zbudowano w tej okolicy rondo połączone z jednej strony z ulicą Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, a z drugiej z ulicą Zbigniewa Herberta. To rozwiązanie nie odpowiada potrzebom, ponieważ mostek nie jest w stanie obsłużyć ruchu samochodów i autobusów korzystających z parkingu.

– W październiku minionego roku rozpoczęły się prace związane z budową właściwej drogi dojazdowej, którą realizuje gmina miejska Kraków – mówi Piotr Sionko, rzecznik Centrum Jana Pawła II. Nowa droga będzie poprowadzona od istniejącego ronda, wzdłuż brzegu Wilgi, a następnie przez nowy most do południowo-zachodniej części placu przy sanktuarium. Przy okazji tej inwestycji powstanie też ścieżka rowerowa z kładką na Wildze oraz połączenie nowej drogi z ulicą Józefa Marcika. Budowa ma się zakończyć jesienią tego roku. – Obecny most będzie docelowo wykorzystywany tylko przez pieszych – tłumaczy Sionko.

Tu zatrzyma się pociąg

W najbliższym sąsiedztwie sanktuarium, na wysokości centrum handlowego „Zakopianka”, powstanie natomiast przystanek kolejowy. Mają się na nim zatrzymywać przede wszystkim pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, a być może także część pociągów Przewozów Regionalnych. Co istotne, tutaj również zostanie zbudowana kładka, dzięki której możliwe będzie przejście do sanktuarium nad torami, od niedostępnej do tej pory zachodniej strony. Inwestycja jest jeszcze na etapie uzgodnień projektu budowlanego.

– Zakłada się, że prace związane z realizacją przystanku rozpoczną się w IV kwartale 2015 r. Zakończenie robót i oddanie przystanku do użytku przewidujemy na koniec czerwca 2016 r. – informuje Filip Szatanik z urzędu miasta. Stacja Kraków-Sanktuarium to część większego projektu, czyli rozwoju sieci kolei aglomeracyjnej. Miasto zamierza pozyskać na ten cel dofinansowanie unijne.

Połączenie

Trzecia inwestycja to kładka piesza, łącząca tereny sanktuariów Bożego Miłosierdzia i Jana Pawła II. – Czekamy na rozpatrzenie wniosku o pozwolenie na budowę. Następnie wybierzemy wykonawców i rozpoczną się prace. Plan jest taki, żeby ta kładka również była gotowa na Światowe Dni Młodzieży – mówi Piotr Sionko.

Planowane na kilkanaście najbliższych miesięcy prace znacząco wpłyną na dostępność centrum. Pod tym względem pozostaje ono ciągle w cieniu swojego sąsiada, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, do którego można dojechać bez problemu i samochodem, i linią tramwajową. W ostatnim czasie udało się jeszcze poprawić tę dostępność, dzięki przebudowie przejścia podziemnego przy przystanku „Sanktuarium Bożego Miłosierdzia”: zamontowano tam windę i pochylnię dla niepełnosprawnych. W przypadku centrum Jana Pawła II sytuację poprawiło skierowanie tam w ubiegłym roku linii autobusowych. Obecnie swoje trasy kończą tam 135 z Golkowic, 224 z Wieliczki i 504 z przystanku Cracovia Stadion. Ich rozkład jest dostosowany do programu nabożeństw.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Łagiewniki-Borek Fałęcki
comments powered by Disqus