Kraków dostał pieniądze. Władze miasta wolą jednak podziemny tramwaj niż metro

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Władze Krakowa pochwaliły się dziś decyzją Komisji Europejskiej. Miasto dostanie 1,3 mln euro na opracowanie projektu studium technicznego dla budowy tunelu, w którym mogłoby w przyszłości przebiegać metro.

– W lutym aplikowaliśmy, poprzez Ministerstwo Rozwoju,  o pieniądze w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, gdzie dotacje mogą otrzymać duże projekty transportowe wynikające z narodowej strategii. W sumie polski rząd zgłosił 20 takich propozycji, z czego 10 przeszło pozytywną weryfikację przez unijnych urzędników, w tym nasz wniosek – mówił w poniedziałek Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Wśród dziesięciu kluczowych projektów transportowych Komisja Europejska zarekomendowała m. in. 5 projektów kolejowych, jeden Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz jeden morski. – Jesteśmy jedynym samorządem w Polsce, który otrzymał pozytywną decyzję – dodaje zastępca Jacka Majchrowskiego.

Kraków do 1,3 mln euro, który otrzyma z Brukseli, będzie musiał dołożyć jeszcze milion. – Planujemy ogłoszenie przetargu jeszcze w sierpniu, a cały dokument chcielibyśmy otrzymać w 2019 roku. Teraz przystąpimy do opracowania specyfikacji przetargowej, wspólnie z Akademią Górniczo-Hutniczą, Politechniką Krakowską, miastem Wiedniem oraz wojewódzkim konserwatorem zabytków – informuje Trzmiel.

Wiceprezydent chce podziemny tramwaj

Czy opracowanie studium spowoduje, że w Krakowie powstanie metro? Dokument ma dać odpowiedź czy budować metro ciężkie lub lekkie, a może wpuścić tramwaje pod ziemię. – Jestem bardziej za tym, aby wybudować tunel podziemny, którym w pierwszej kolejności będziemy mogli puścić tramwaj – przyznaje wiceprezydent.

Tunel, o którym wspomina urzędnik, miałby mieć do 9 kilometrów i połączy pod ziemią rondo Grzegórzeckie z gmachem Akademii Górniczo-Hutniczej. – To spowodowałoby odciążenie ruchu w pierwszej obwodnicy i takich węzłów jak rondo Mogilskie, Dworzec Główny czy Basztowa, gdzie dziś pomimo modernizacji przepustowość nie pozwala na zwiększenie liczby pojazdów szynowych – dodaje Trzmiel.

Ekspert: Jesteśmy przed ogromną szansą

Stanisław Albricht z Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans przekonuje, że miasto powinno rozpocząć budowanie metra. – Jesteśmy przed ogromną szansą, aby na poważnie zaprojektować metro. Nie powinniśmy już teraz przesądzać, gdzie powinien się kończyć, a gdzie zaczynać tunel, tylko poczekać na opracowanie – komentuje w rozmowie z LoveKraków.pl.

Specjalista dodaje, że tworzenie dokumentu będzie trwało minimum dwa lata, ponieważ trzeba wykonać wiele prac. – Potrzebne będą wiercenia geologiczne, sprawdzenie stanu budynków nad którymi miałby przebiegać tunel, opracowanie modelu finansowego czy przygotowanie technologii niezbędnej do budowy – mówi Albricht.