Magdalena Sroka: Kraków jest otwarty na wszystkich [Rozmowa]

Turysta fot. Anita Grzesikowska/LoveKraków.pl

Na ostatniej sesji Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę dotyczącą zatwierdzenia programu operacyjnego jakim jest Strategia Rozwoju Turystyki na lata 2014-2020. O jego istocie oraz o tym, jak udało się zrealizować poprzedni plan, rozmawiamy z wiceprezydent Magdaleną Sroką.

Dawid Kuciński: Jakie są główne cele w turystyce na lata 2014 – 2020?

Magdalena Sroka, wiceprezydent miasta ds. kultury i turystyki: Strategia zakłada, że w 2020 roku Kraków będzie należał do czołówki europejskich ośrodków turystyki miejskiej. Będzie miastem, które wykorzystuje, z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, swoje dziedzictwo historyczne, kulturowe i przyrodnicze oraz potencjał kreatywny swoich mieszkańców i instytucji, do budowania produktów turystycznych o wysokiej jakości i konkurencyjności.

Głównymi priorytetami rozwoju turystyki w Krakowie w latach 2014-2020 będą: nowoczesna przestrzeń turystyczna miasta; konkurencyjne produkty turystyczne; wysoka jakość obsługi ruchu turystycznego; programowanie komunikacji z rynkiem turystycznym oraz sieci partnerstw turystycznych. W dokumencie szczegółowo opisano cele i zadania jakie będą realizowane w ramach tych priorytetów. W zadaniach wyróżniono także  ofertę dla rodzin, młodzieży, studentów oraz seniorów.

Istotny jest dalszy rozwój turystyki kulturowej, religijnej i biznesowej, a ze względu na potencjał i współczesne trendy turystyczne, Kraków będzie rozwijał m.in. turystykę filmową, literacką, kulinarną, wykorzystując przy tym nowoczesne technologie obsługi ruchu turystycznego i odpowiadając na potrzeby współczesnego klienta.

Czym przede wszystkim będzie się różniła nowa strategia od tej, która obowiązywała jeszcze w tym roku? I czy udało się w 100% zrealizować założenia poprzedniej?

„Nowa Strategia” jest kontynuacją działań, które „sprawdziły się”, czyli przyniosły wymierne efekty, chociażby takie, jak wzrost liczby turystów i związane z tym korzyści dla gospodarki. Rozwój produktów turystycznych wiąże się z deglomeracją ruchu turystycznego zarówno w czasie, jak i w przestrzeni, na co położony jest silny nacisk. Rozwój narzędzi teleinformatycznych, które w ostatnich latach rozwijały się dynamicznie, powoduje, że ich wykorzystanie jest naturalnym elementem rozwoju tego obszaru.

Dokumenty strategiczne tworzone są po to, aby ująć w nich główne kierunki działań, na które mają wpływ uwarunkowania zewnętrzne jak i wewnętrzne. Realizacja Strategii jest więc dążeniem do stanu idealnego, czyli do 100%. W przypadku poprzedniej Strategii, jej realizacja jest bardzo wysoka. Główne założenia zostały osiągnięte.

Zainteresowało mnie przede wszystkim slow quarter. Rozumiem, że Kraków tego nie wymyślił, a tylko czerpie z doświadczeń innych miast?

Implementacja dobrych praktyk może tylko pozytywnie wpływać na rozwój konkretnego obszaru, a w czasach globalizacji korzystanie z doświadczeń innych jest cenną umiejętnością.

„Powolna Turystyka” jest alternatywą dla współczesnego masowego ruchu turystycznego. Chodzi o stworzenie produktu, który pozwoli poczuć miejsce, kładąc nacisk na gościnność oraz dogłębne, świadome poznanie i „delektowanie” się zarówno miejscem jak i jedzeniem, czy autentycznymi lokalnymi dobrami kultury.

Nowe obiekty, które powstały w Krakowie, na pewno przyczyniły się do otwarcia nowej gałęzi w turystyce. Możliwe jest, że to właśnie ten rodzaj turystów – biznesowych czy jeżdżących za wielkimi gwiazdami muzyki  –  będzie bardziej widoczny ,choćby na Rynku Głównym, niż pijani Anglicy?

Na Rynku Głównym widoczni są turyści, którzy przyjechali do Krakowa, aby go poznać. Przyjechali tutaj w różnych celach i je realizują. Z pewnością nowe obiekty przyciągną jeszcze większą ich  liczbę, bo są odpowiedzią na ich potrzeby. Natomiast powtarzanie tematu pijanych Anglików jest przerysowaniem zjawiska. Jeśli już pojawi się grupa pijanych osób anglojęzycznych, to niestety rzuca się w oczy i to może stwarzać złudzenie rzekomej  częstotliwości takich zjawisk. Owszem, takie incydenty się zdarzają, ale tego typu zachowania znane są w całej Europie.

Obecność Krakowa w światowych rankingach świadczy o wysokiej ocenie miasta przez gości. O zainteresowaniu ofertą kulturową Krakowa świadczą chociażby wysokie statystyki odwiedzin krakowskich muzeów. Warto również zauważyć, że turystyka biznesowa nie jest nowym zjawiskiem w Krakowie. Kraków od wielu lat konsekwentnie umacnia swoją pozycję miasta spotkań. Nowe obiekty to nowa jakość umożliwiająca pozyskanie tych największych.

Od 2010 roku mieliśmy stały wzrost odwiedzin. Jakie, pani zadaniem, są tego główne powody?

Tworzenie interesującej oferty turystycznej, bazującej na uznanej marce Krakowa, zwiększanie produktów turystycznych, ustawiczna praca nad jakością usług i produktów oraz monitorowanie rynku turystycznego, tak aby odpowiadać na zapotrzebowanie, daje wymierne rezultaty. Turyści to doceniają, wracając do miasta wielokrotnie i odkrywając coraz to nowe atrakcje. Polecają Kraków innym, poszukującym ciekawych turystycznie miejsc. Bardzo ważne są tu działania portu lotniczego Kraków Airport, dzięki którym do Krakowa mogą docierać turyści z całego świata.

Należy też pamiętać, że cele odwiedzin Krakowa są bardzo różne – jedni przyjeżdżają, by zwiedzać zabytki i poznawać bogatą ofertę muzeów, teatrów i innych instytucji kultury, inni przyjeżdżają na konkretne wydarzenia kulturalne i sportowe, jeszcze innym zależy na odwiedzaniu sanktuariów i kościołów. Najważniejsze jest to, że Kraków jest przygotowany na przyjęcie ich wszystkich.

News will be here