Kraków przyciąga światowe gwiazdy muzyki

Zespół Scorpions w Tauron Arenie Kraków fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Justin Bieber, Martin Garrix, Red Hot Chili Peppers czy Green Day to tylko niektóre gwiazdy muzyki, które będziemy mieli okazję na żywo usłyszeć w najbliższych miesiącach w Krakowie. W jaki sposób organizacja takich koncertów czy festiwali wpływa na promocję miasta?

Jeszcze kilka lat temu Polska nie należała do krajów często uwzględnianych w trasach koncertowych zagranicznych gwiazd. Od tego czasu jednak wiele się zmieniło. Budowa hal widowiskowo-sportowych czy modernizacja obiektów takich jak np. stadiony pozwoliły na organizację wydarzeń wykorzystujących najbardziej spektakularną oprawę.

W Krakowie wystarczy wymienić chociażby Tauron Arenę Kraków czy Centrum Kongresowe ICE. W ostatnich miesiącach mieliśmy okazję na żywo usłyszeć Mariah Carey, Katy Perry, Kings of Leon czy Foo Fighters oraz uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, m.in. Festiwalu Muzyki Filmowej i Sacrum Profanum.

18 tys. widzów na Black Sabbath

Wiele możliwości daje organizatorom tras koncertowych i nie tylko Tauron Arena Kraków. Największa hala widowiskowo-sportowa w Polsce staje się jednym z ważniejszych punktów koncertowych w skali kraju.

– W Krakowie organizowane są setki wydarzeń różnej skali. Wypełniliśmy lukę, jeśli chodzi o obiekty, które pod swoim dachem mogą pomieścić ponad 20 tys. widzów. I jak widać po nazwiskach i nazwach zespołów, które do tej pory wystąpiły w naszym obiekcie, świetnie spełniamy swoją rolę – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Katarzyna Fiedorowicz-Razmus, rzecznik prasowy ARM S.A.

Przez 2,5 roku w obiekcie wystąpiły światowe gwiazdy muzyki, takie jak Katy Perry, Mariah Carey, Robbie Williams, Bryan Adams, Elton John, Hans Zimmer czy  Foo Fighters, Scorpions, Maroon 5, Queen, Kings of Leon, Black Sabbath. Koncert ostatniego z wymienionych zespołów okazał się największym sukcesem frekwencyjnym, ponieważ bawiło się na nim ponad 18 tys. widzów.

„Odnotowujemy rekordy frekwencji”

– Regularnie odnotowujemy rekordy frekwencji, jeśli chodzi o wydarzenia muzyczne, ale także imprezy sportowe i inne wydarzenia (m.in. religijne, takie jak Światowe Dni Młodzieży) – mówi Fiedorowicz-Razmus.

Od otwarcia obiektu w maju 2014 r. odbyło się już ponad 90  wydarzeń, w których udział wzięło ponad 1,5 miliona osób. Już niebawem w Krakowie wystąpi Justin Bieber, Martin Garrix czy Enrique Iglesias. W 2017 roku nasze miasto stanie się punktem na trasie zespołu Green Day, Martiny Stoessel z serialu „Violetta” czy Lary Fabian. W czerwcu odbędzie się Impact Festival, podczas którego usłyszymy System of a Down i Linkin Park.

W przyszłym roku odbędzie się również koncert Red Hot Chili Peppers. Zespół wystąpi na stadionie Cracovii 25 lipca.

Muse, SIA, The Chemical Brothers…

Nie można zapomnieć o jednej z najważniejszych imprez muzycznych w naszym mieście. Mowa oczywiście o Kraków Live Festival, podczas którego możemy zobaczyć największe gwiazdy muzyki. Dzięki temu do stolicy Małopolski w 2015 roku zawitał m.in. Kendrick Lamar, a w tym roku Sia, The Chemical Brothers, Massive Attack czy Muse.

–  W Kraków Live Festival 2016 uczestniczyło ponad 25 tysięcy osób. 18 koncertów, które złożyły się na program tegorocznego festiwalu, można było przy dobrych chęciach zobaczyć w całości. I wynieść przeświadczenie, że każdy z wykonawców zagrał na najwyższym poziomie, choć często artyści odpowiadali na różne zapotrzebowanie zgromadzonej przed sceną publiczności – informują organizatorzy.

Kraków miastem festiwali

W naszym mieście głównym organizatorem festiwali jest Krakowskie Biuro Festiwalowe. Od 2015 roku stolica Małopolski należy do sieci festiwalowych miast. W tym roku został również uhonorowany nagrodą Światowego Miasta Festiwali. Jak twierdzi Izabela Helbin, dyrektor KBF, ważne jest, aby mieszkańcy czuli się współorganizatorami danego wydarzenia.

– Zależy nam, aby w tym wydarzeniu uczestniczyli również mieszkańcy, jednak nie tylko poprzez wykupienie biletu. Naszym celem jest, aby czuli, że ten festiwal to też jest ich dziecko – tłumaczyła Helbin podczas posiedzenia komisji promocji i turystyki miasta.

Miasto dzięki organizacji tego typu imprez zyskuje wiele, jeżeli chodzi o promocję. Na temat Misteria Paschalia pisano w Hackwriters, Early Music Today, Klassikinfo, Independent Catholic News oraz BR-Klassik. Sama wartość kampanii medialnej festiwalu oszacowano na ok. 2 mln zł.

Festiwal Sacrum Profanum w tym roku odbył się w październiku. Jego gwiazdą był Mike Patton, wokalista zespołu Faith No More. Wydarzenie rekomendowały prestiżowe muzyczne magazyny, takie jak Gramophone, BBC Music Magazine czy telewizja Mezzo. Wartość kampanii reklamowej, która podkreśla markę miasta, przekracza 2 mln zł.

W obronie muzyki filmowej

Jednym z ważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Krakowa jest Festiwal Muzyki Filmowej. Jego przyszłość stała pod znakiem zapytania po zmniejszeniu budżetu KBF. Jednak publiczność pokazała, że miasto nadal powinno angażować się w organizację. W końcu co roku biorą w nim udział najlepsi twórcy filmowej muzyki.

– To najwyżej klasowana marka festiwalu, jeśli chodzi o wartość w Krakowie. 2-3 lata temu sponsor tytularny musiał zapłacić ok. 1 mln złotych, teraz jest to szacowane na 4 mln złotych. Oczywiście to nie Open’er za 10 mln zł. Ale budżet jest mniejszy, bo ma 3,5 mln zł a nie 18 milionów – przyznaje Izabela Helbin.

O festiwalu pisały media takie jak Variety, Hollywood Reporter czy Billboard Magazine. Każdego roku wartość kampanii reklamowej festiwalu to ok. 2,5 mln zł.



Gwiazdy w zasięgu ręki?

Jak wynika z powyższych danych, organizacja koncertów czy festiwali z zagranicznymi gwiazdami ma duży wpływ na promocję Krakowa. Jak przyznaje Katarzyna Fiedorowicz-Razmus, rzecznik ARM S.A., na koncerty gwiazd przybywają fani zarówno z Polski, jak i zagranicy.

– Koncerty w Tauron Arenie Kraków mają duży wpływ na promocję miasta. Na występy swoich ukochanych gwiazd przyjeżdżają fani nie tylko z Polski, ale także z całej Europy – m.in. Niemiec, Czech, Ukrainy, krajów skandynawskich czy Włoch – mówi. – Dzieje się tak m.in. dlatego, że Kraków jest świetnie skomunikowany z innymi częściami Polski oraz innymi krajami dzięki Kraków Airport. Nasz obiekt zlokalizowany jest blisko centrum i bardzo łatwo dotrzeć do niego komunikacją miejską.

Interesujące są również dane analityków Grupy PRC i PRESS-SERVICE Monitoring. Okazuje się, że niezależnie od rangi festiwalu, miastu opłaca się organizacja takich wydarzeń. Chodzi oczywiście o promocję samego Krakowa na świecie i możliwość zarobku lokalnych przedsiębiorców.

News will be here