Krakowianie za infrastrukturą. Zieleń schodzi na drugi plan

Chłodzący przystanek, aplikacja do zgłaszania transportowych utrudnień czy stacja do ładowania elektrycznych pojazdów – w tym roku mieszkańcy Krakowa stawiają na nietypowe rozwiązania związane z miejską infrastrukturą. W zgłoszonych do tegorocznej edycji BO projektach pojawiły się także tradycyjnie pomysły na rozbudowę i remonty dróg oraz chodników.

W tegorocznej edycji BO mieszkańcy Krakowa złożyli najwięcej projektów o charakterze infrastrukturalnym – informuje Mateusz Płoskonka, dyrektor Biura Miejskiego Ośrodka Wspierania Inicjatyw oraz dodaje, że projekty dotyczące zieleni, które w ubiegłym roku były najbardziej popularne, teraz zaliczyły spadek i znalazły się na drugim miejscu w klasyfikacji. Trzecią i czwartą pozycję zajęły zadania dotyczące sportu i infrastruktury sportowej oraz kultury.

– To są te obszary, w których mieszkańcy artykułują swoje potrzeby i zgłaszają je w formie projektów do Budżetu Obywatelskiego – komentuje Mateusz Płoskonka.

Spadek zieleni i większe zaangażowanie mężczyzn

Krakowianie w sumie zadeklarowali 678 projektów (450 dzielnicowych i 228 ogólnomiejskich). Spośród nich, 173 dotyczyły infrastruktury, a tych związanych z zielenią było o 43 mniej. Pomysły odnoszące się do sportu i infrastruktury sportowej doczekały się w tym roku 118 projektów.

Ponadto okazało się, że mężczyźni są bardziej aktywni w zgłaszaniu pomysłów, mających zmieniać Kraków, niż kobiety.
– Jeżeli mielibyśmy odpowiedzieć sobie na pytanie – jak wygląda statystyczny wnioskodawca w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego, to byłyby to mężczyzna w przedziale wiekowym należącym do tzw. wieku produkcyjnego – informuje Mateusz Płoskonka, dyrektor Biura Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw, który podkreśla jednocześnie, że w stosunku do poprzedniego roku więcej młodych ludzi angażowało się w tworzenie projektów.

Przystanek z klimatyzacją czy z placem zabaw?

Przyjrzeliśmy się pomysłom dotyczącym infrastruktury, które w ramach BO chcą zrealizować pod Wawelem mieszkańcy.

Wśród projektów ogólnomiejskich standardowo znalazły się zadania dotyczące remontów i rozbudowy dróg i chodników m.in. generalny remont nawierzchni ul. Bieńczyckiej i Kocmyrzowskiej od Ronda Kocmyrzowskiego do ul. Bulwarowej, zmodernizowanie ul. Wojciechowskiego, budowa ronda na Azorach, czy budowa chodnika przy ul. Bolesława Śmiałego.

Pojawiły się również nietypowe i oryginalne pomysły na ulepszenie krakowskiego transportu. Zaproponowano np. projekt utworzenia stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie całego miasta czy małe „place zabaw” przy przystankach autobusowych i tramwajowych. Mają one zmniejszać prawdopodobieństwo wybiegnięcia dziecka na ulice.

Ponadto zaproponowano zamontowanie systemu chłodząco-grzewczego na najbardziej zatłoczonych tramwajowych przystankach, co umili krakowianom i turystom oczekiwanie na transport komunikacją miejską oraz zachęci ich do korzystania z niego pomimo nieprzyjaznej temperatury oraz stworzenie specjalnej aplikacji telefonicznej i serwisu internetowego, które umożliwią zgłaszanie niedoskonałości związanych z transportem, organizacją i komunikacją w mieście.

Krakowianie chcą także nowoczesnych i cichych rozjazdów, po których tramwaje będą mogły jeździć z prędkością do 50 km/h.

Standardowe problemy

Jeśli chodzi o dzielnice, to ich mieszkańcy zadeklarowali propozycje rozwiązań, które najbardziej ułatwią im przemieszczanie się w najbliższej okolicy. Standardowo pojawiły się projekty dotyczące remontów chodników, budowa miejsc postojowych, montaż czy odbudowa oświetlenia ulicznego czy progi zwalniające.

Obecnie pomysły mieszkańców Krakowa poddawane są prawnej weryfikacji. Ostateczną listę zakwalifikowanych projektów poznamy 4 czerwca.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale