Kto może liczyć na awans w korporacji?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Awans w korporacji to wypadkowa wielu czynników, wśród których należy wyróżnić wyniki dotychczasowej pracy, zaangażowanie, potnecjał czy szczęście. Nie zawsze jednak wiąże sie on z ruchem w górę w pionowej strukturze. Jak w praktyce wygląda zmiana stanowiska w międzynarodowym przedsiębiorstwie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, po jakim czasie można liczyć na awans w korporacji. Wiele zależy od wielkości organizacji, tempa jej rozwoju, często nawet i szczęścia. – Czasami zdarza się bowiem i tak, że awans wynika z odejścia lub dłuższej nieobecności innego pracownika. W przypadku korporacji rytm awansów jest związany z systemem ocen okresowych, które dają nie tylko pretekst do rozmowy o wynikach, ale i podwyżkach czy zmianie stanowiska – mówi Anna Mikulska, ekspert ds. marki pracodawcy z MJCC.

Kwestie finansowe zawsze uzgadniane są indywidulanie, jednak o awans zazwyczaj najłatwiej jest w dużych firmach, posiadających rozbudowaną strukturę. Takie przedsiębiorstwa często mają zapotrzebowanie na nowe działy, a potencjalni menadżerowie najpierw poszukiwani są wśród doczasowych pracowników. To odróżnia duże koncerny od małych firm, w których liczba osób zatrudnionych utrzymuje się na stałym poziomie.

Awans nie tylko w górę

Zdarzają się przypadki, w których pracownik spełnia wszystkie warunki niezbędne do awansu, jednak ze względu na brak wakatów na wyższych stanowiskach nie może doczekać się promocji. Wówczas warto rozważyć inny sposób kierowania swojej kariery zawodowej. Awans to nie zawsze praca na wyższym stanowisku.

– Może to być również tzw. awans poziomy, czyli po prostu zmiana stanowiska na równorzędne, ale z innym zakresem obowiązków. Otrzymując propozycję awansu warto zadać sobie pytanie: czy nowe stanowisko na pewno będzie mi odpowiadało? Bywa też tak, że pracownik po awansie jest zdemotywowany, bo nie odnajduje się w nowej sytuacji – zwraca uwagę Anna Mikulska.

Więcej obowiązków i odpowiedzialność

Jak zdradza Dominika Nawrocka, Employer Branding Manager w Capgemini, w ubiegłym roku około 1/3 pracowników Capgemini otrzymała awans. Co zrobić, by doczekać się wyższego stanowiska? – Należy się wykazać wiedzą w zakresie wykonywanych zadań, co z kolei musi przekładać się na osiąganie założonych dla każdej z osób celów – tłumaczy.

Chociaż aktualne wyniki są ważne, to awans nie zawsze jest jedynie docenieniem pracy i postawy pracownika. Bezpośrednio wiąże się on także z poszerzeniem zakresu obowiązków, a co za tym idzie, z większą odpowiedzialnością.

– Równie istotne przy podejmowaniu decyzji o promocji są: otwartość pracownika na podejmowanie nowych wyzwań zawodowych, np. wyjazdów do klientów na tzw. transition czy przejęcie obowiązków związanych z zarządzaniem zespołem, a także nastawienie na rozwój w ramach organizacji. Jest to więc rodzaj dwustronnej umowy – dodaje Dominika Nawrocka.

 

News will be here