Łącznica Zabłocie – Krzemionki na finiszu

fot. PKP PLK S.A

Kończy się budowa łącznicy Zabłocie – Krzemionki. W piątek przez nowy obiekt przejechał pierwszy pociąg. Regularny ruch na nowej trasie będzie możliwy od 10 grudnia.

Krakowska łącznica to największy tego typu obiekt w Polsce. Liczy ponad 1100 metrów, składa się z trzech estakad i dwóch wiaduktów, podtrzymywanych przez 30 filarów o wysokości do 15 metrów.

Szybszy przejazd, rozwój ruchu aglomeracyjnego

Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia aglomeracyjne i regionalne. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Pasażerowie pociągów dalekobieżnych nie będą musieli czekać na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów. W stronę Tatr pojadą bezpośrednio z Krakowa Głównego.

– Krakowska łącznica to obecnie największy i najwyższy obiekt na sieci kolejowej, który ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowe przystanki, nowe otoczenie

W grudniu do dyspozycji pasażerów zostaną oddane nowoczesne przystanki – Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (taką nazwę nosi przemianowana stacja Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolęe centrów przesiadkowych. Przystanki będą dobrze oznakowane, perony będą zadaszone wiatami, pojawią się ławki i przejrzysty system informacji pasażerskiej. Na przystankach znajdą się windy oraz schody ruchome, ułatwiające dostęp osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Zmieniło się także otoczenie obiektu. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie powstały parking oraz droga dojazdowa, łącząca ulice Lipową i Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało również przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową

Łącznica w liczbach

Na krakowską łącznicę składają się trzy estakady o łącznej długości ponad kilometra i dwa wiadukty o długości 155 metrów każdy. Obiekt wspiera 30 filarów o wysokości do 15 metrów. W ramach inwestycji przebudowano prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Całkowita wartość projektu to 348 mln zł, z czego 187 mln zł to unijne dofinansowanie.

News will be here