Magia opery zaklęta w czternastu koncertach

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

18 stycznia rozpoczyna się festiwal Opera Rara, który potrwa trzy tygodnie. Na krakowskich scenach odbędzie się czternaście koncertów. Wydarzenie zainauguruje spektakl „Le Carnaval Baroque” w wykonaniu Le Poème Harmonique.

Karnawał pod znakiem opery? Dlaczego nie. Już 18 stycznia rozpoczyna się Opera Rara, która powraca w nowej, festiwalowej formule. Cykl przerodził się w trzytygodniowy festiwal, mający miejsce w czasie kojarzonym z największą liczbą operowych premier. Dlatego też publiczności zostanie zaprezentowana różnorodność opery na przestrzeni czterech stuleci.

Odpowiedź na głosy publiczności

–  Wydarzenie nie rezygnuje z pokazywania tego, co dotychczas stanowiło o marce festiwalu i zawsze było sercem cyklu – największych dzieł operowych, rekonstruowanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych przedstawicieli wykonawstwa historycznego – tłumaczy Edyta Nowak z Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Od 2017 roku w Krakowie pojawią się semi-opery z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i uwydatnioną aktorską grą. Nie zabraknie jednak pełnych wersji scenicznych. Wszystko odbędzie się nie tylko na prestiżowych krakowskich scenach, ale i w zaskakujących lokalizacjach.

– Nowa formuła festiwalu Opera Rara to odpowiedź na głosy publiczności i wypełnienie powodującej dojmujący niedosyt stylistycznej luki – dodaje nasza rozmówczyni. – Karnawał w stolicy Małopolski będzie tym, z czym powinien się kojarzyć – wyrafinowanym pięknem i czystą radością.

Miasto mówi językiem sztuki

W listopadzie 2016 Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu oraz dyrektor naczelny i artystyczny Capelli Cracoviensis, podkreślał przede wszystkim zrozumiały język sztuki.

– Opera Rara to wyraz ambicji Krakowa, jako miasta funkcjonującego w globalnej sieci łączności kulturowej, miasta współtworzącego uniwersalne wartości, miasta mówiącego językiem sztuki, czyli językiem powszechnie zrozumiałym – stwierdził.

Siedem tytułów i trzy recitale

Do 10 lutego 2017 na krakowskich scenach zobaczymy siedem tytułów i trzy wokalne recitale. Odbędzie się czternaście koncertów, które zainauguruje spektakl „Le Carnaval Baroque” w wykonaniu Le Poème Harmonique.

Nie zabraknie dzieł operowych z czterech stuleci istnienia gatunku: „Dido and Aeneas” Henry’ego Purcella, serenadę Johanna Adolfa Hassego „Marc’Antonio e Cleopatra”, „Germanico in Germania” Nicoli Porpory, „Arminio” George’a Friderica Handla, „Halkę” Stanisława Moniuszki w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego oraz kameralną „A Madrigal Opera” autorstwa Philippa Glassa, którą na język teatru przełoży Krzysztof Garbaczewski.

News will be here