Małopolska na rowery!

fot. UMWM

Testy rowerów, rajdy i… cyfrowy detoks. Za sprawą kampanii „Małopolska na rowery” tegoroczne wakacje upłyną pod znakiem dwóch kółek.

W środę na terenie Forum Przestrzenie odbyło się pierwsze z cyklu wydarzeń, mających promować turystykę rowerową w regionie. Uczestnicy mogli przetestować różne typy rowerów, a także dzięki sile pedałowania wyświetlić na wielkim ekranie spot promocyjny czy… zmiksować owoce na koktajl.

Czesław Lang: Nie ma lepszego regionu do jazdy na rowerze niż Małopolska

Jak przekonują władze województwa, kampania ma zachęcać do aktywności i promować jazdę na rowerze jako alternatywę dla spędzania czasu wolnego w domu przed ekranem telewizora czy komputera. Zwłaszcza, że region to idealne miejsce do uprawiania turystyki rowerowej.

– Mamy taki plan, by w 2019 roku wybudować 1000 kilometrów ścieżek rowerowych w ramach sieci EuroVelo. W tym roku mamy ich 400 kilometrów, na przyszły rok planujemy 600 km. To jest rewolucja na mapie Polski, Małopolska staje się krainą rowerzystów – powiedział marszałek Jacek Krupa, sam zdeklarowany miłośnik dwóch kółek. Podobnego zdania jest Czesław Lang, wicemistrz olimpijski oraz dwukrotny medalista szosowych mistrzostw świata. – Jestem zachwycony, często buduje się ścieżki z kostki, a tu asfalt i powstająca przy nich infrastruktura, która nie ustępuje tej obecnej w krajach Europy Zachodniej – wyjaśnił.

W ramach akcji w całej Małopolsce odbędzie się m.in. 9 Rodzinnych Rajdów Rowerowych, dostosowanych do wieku i stopnia zaawansowania uczestników, na których oprócz zmagań sportowych czekają również pikniki i aż 45 wydarzeń towarzyszących. Tego lata ruszy też pilotażowy projekt Małopolska TOUR, zakładający organizację rajdów rowerowych w bliskim sąsiedztwie wybudowanej Wiślanej Trasy Rowerowej.

„Małopolska na rowery” to także eksperyment społeczny dotyczący problemu uzależnienia od mediów elektronicznych. Zakłada on m. in. „cyfrowy reset” – całkowite odcięcie się od nowoczesnych technologii konkursowej rodziny, która w zamian spędzi tygodniowe wakacje w SPA.

Tour de Pologne dla mistrzów i amatorów

Mocnym akcentem trwającej akcji będzie 74 edycja Tour de Pologne – najważniejszy wyścig kolarski w Europie Środkowo-Wschodniej i jedna z najbardziej prestiżowych imprez międzynarodowych, której partnerem od lat jest województwo małopolskie. W tym roku blisko połowę trasy wyścigu kolarze pokonają po drogach Małopolski. Zawodowcom towarzyszyć będą także amatorzy, startujący w rozgrywanym w Bukowinie Tatrzańskiej Tour de Pologne amatorów, w którym kolarze zmierzą się ze słynnym podjazdm pod Gliczarów.

Kampania obejmuje swoim zasięgiem cały kraj. W największych miastach Polski pojawi się ponad 100 billboardów. W Krakowie reklama jest już obecna na pojazdach komunikacji miejskiej, a na początku lipca w ogólnopolskiej telewizji będzie prezentowany 45 sekundowy spot, który oprócz promocji jazdy na rowerze będzie kładł nacisk na problem uzależnienia od technologii i jego wpływu na relacje międzyludzkie.