Mieszkanie Plus w Krakowie: Gigantyczne osiedle dla 35 tysięcy osób?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Spółka BGK Nieruchomości, odpowiedzialna za obsługę programu Mieszkanie Plus, zakupiła od prywatnego dewelopera 48-hektarowy grunt pomiędzy linią kolejową a osiedlem Kliny (na północ od obwodnicy). W przyszłości mogą powstać tu rządowe mieszkania dla 35 tys. osób. Ostateczna decyzja ma zapaść do końca roku - poinformował wiceprezydent Andrzej Kulig.

Na początku tego roku władze miasta wytypowały tereny o powierzchni 2 ha w pobliżu ulic Zamiejskiej i Kolistej, gdzie docelowo mogłoby powstać około 170 mieszkań wraz z 50 miejscami garażowymi i 80 miejscami postojowymi. BGK Nieruchomości wyraziła wstępne zainteresowanie relizacją inwestycji. Złożono też wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, jednak ze wzglęu na probelmy z ustaleniem wszystkich stron postępowania, ta decyzja ma się opóźnić.

Trzy razy więcej niż w Czyżynach

15 września doszło natomiast do spotkania przedstawicieli BGK Nieruchomości z władzami Krakowa, gdzie instytucja poinformowała o zakupie 48-hektarowego gruntu na linii pomiędzy linią kolejową a osiedlem Kliny. Mogłaby tam powstać ogromna dzielnica mieszkaniowe dla nawet 35 tysięcy mieszkańców. Dla porównania, jedno z większych osiedli, które powstało w ostatnich latach – Avia w Czyżynach – może być zamieszkane przez około 10 tysięcy osób.

Jak poinformował Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Polityki Społecznej, Kultury i Promocji Miasta, rozmowy były bardzo wstępne i dotyczyły między innymi dostępu do infrastruktury i skomunikowania tego obszaru z miastem. Padł pomysł, by osiedle było połączone z obwodnicą Krakowa poprzez bezpośredni zjazd. Przy takich uzgodnieniach konieczne byłoby też zdanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Na spotkaniu obecni byli prezydent Trzmiel i prezydent Koterba, którzy wyrazili wolę współpracy w poszczególnych obszarach tematycznych. Takie robocze spotkania planowane są na październik, dlatego że BGKN chciałby wyrobić sobie ostateczny pogląd na temat możliwości budowania osiedla do końca roku – mówił.

Kluczowe dla inwestycji będzie właśnie połączenie drogowe, a także możliwość doprowadzenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Ewentualna liczba miejsc parkingowych będzie ustalana po spotkaniu z wydziałem architektury. – BGKN wstępnie wyraziło pogląd, że byliby zainteresowani także tworzeniem całej infrastruktury społecznej. Chodzi o żłobki, przedszkola, szkoły czy biblioteki – tłumaczył Andrzej Kulig.

Bez mieszkań na Rybitwach

Jak zaznaczała Katarzyna Izdebska, p.o. dyrektora wydziału mieszkalnictwa, jest to na razie wstępna koncepcja, a nie koncepcja zagospodarowania, więc jest zbyt wcześnie by mówić o szczegółach. Zdradziła jednak, że rządowe mieszkania nie powstaną w rejonie ulicy Strażackiej i Golikówka. – Tutaj BGKN zrezygnował z tej lokalizacji i nie jest już nią zainteresowany. – poinformowała.

Według prognoz czynsz w rządowych mieszkaniach ma być około 20-30% niższy niż ceny rynkowe w poszczególnych miastach. Istotne będzie również to, czy lokatorzy będą chcieli po latach wykupić mieszkanie. – W skład czynszu będzie wchodził koszt inwestycji, koszt gruntu i koszt eksploatacyjny. Podejrzewam, że będzie to więcej niż TBS, jednak są to na razie wstępne kalkulacje – podsumowała Izdebska.