Miliardowy projekt kolejowy w stolicy Małopolski

Rozmowa z Rafałem Zahutą – dyrektorem projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowo rozpoczęły prace na projekcie Kraków Towarowy - Rudzice. Co już zrobiono. Co obecnie dzieje się na budowie?

Rafał Zahuta: W czerwcu były prace przygotowawcze, obejmujące wyburzenia budynków, garaży i niepotrzebnej infrastruktury kolejowej. Pod nadzorem ornitologicznym prowadzona jest wycinka drzew w okolicach ulic Podgórskiej, Halickiej i Blich.

W lipcu wykonawca rozpoczął zabudowę tymczasowych rozjazdów w okolicy mostu przy lewym brzegu Wisły. To zapewni dwutorowy ruch przez rzekę i minimalizuje zmiany w ruchu kolejowym. W połowie lipca po zamknięciu jednego toru nr 2 pomiędzy stacjami Kraków Główny Osobowy i Kraków Płaszów rozpoczęto roboty. Trwa demontaż sieci trakcyjnej, torowiska, podtorza i innych elementów infrastruktury kolejowej na odcinku linii kolejowej pomiędzy ul. Lubicz a Wisłą.

Na ulicy Grzegórzeckiej tez widać intensywne prace. Zdemontowano przewody i słupy trakcyjne linii tramwajowej oraz rozpoczęto roboty, związane z usunięciem kolizji z infrastrukturą komunalną. To umożliwi przygotowanie miejsca pod budowę filarów dodatkowego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Trwają także prace przygotowawcze do budowy estakad od ul. Kopernika do ulicy Miodowej.

Które obiekty zmienią się w pierwszej kolejności?

W ramach inwestycji najpierw powstanie budynek dla Lokalnego Centrum Sterowania Kraków Płaszów oraz 3 budynki nastawni. Tam będą umieszczone nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, a obsługę pociągów ułatwią systemy komputerowe. Zakończenie prac przy budynkach planowane jest w II kwartale 2018 roku. Zakładamy, że w połowie przyszłego roku zakończy się przebudowa przejścia dla pieszych przy ul. Wrocławskiej. W podobnym terminie będzie gotowy nowy most nad rzeką Serafą wraz z fragmentem ulicy Złocieniowej.

Wykonawcy tej inwestycji pracują w historycznym obszarze Krakowa tuż obok budynków. To chyba niełatwe zadanie?

W pełni zadajemy sobie z tego sprawę. Wiele czasu poświęciliśmy na omówienie projektu. To ważne i potrzebne zadanie dla mieszkańców Krakowa. Potrzebne dla wszystkich, ale najbardziej odczuwane przez osoby mieszkające najbliżej inwestycji. Dlatego prace zostały zaplanowane tak, aby zminimalizować zmiany. Wielobranżowy i szeroki zakres prac związany jest z odpowiednim przygotowaniem i dobrym zabezpieczeniem terenu. Zapewnia je ścisła, merytoryczna współpraca pomiędzy inwestorem, wykonawcą i miastem. Jesteśmy w bezpośrednich, bieżących kontaktach.

Zasadnicze roboty będą prowadzone w godz. 6.00-22.00, a czasem jeszcze krócej w przedziale 7.00-19.00. Musimy pogodzić wielki zakres prac i niezbędne potrzeby mieszkańców. Liczymy na zrozumienie, ponieważ efekt prac będzie bardzo korzystny dla mieszkańców Krakowa. Wykonawca będzie ograniczał m.in. hałas. Zakładana jest nierównoczesna praca maszyn, by ograniczać poziom hałasu i szybkie wyłączanie koparek i innych urządzeń, gdy mają postój.

Mimo tak dużych zmian i przebudowy linii, inwestor zapewnia, że historyczny charakter obiektów zachowa.

Wiemy, jakim miastem jest Kraków. Podczas prac ziemnych zapewniony jest nadzór archeologiczny, a przy pracach stały nadzór konserwatorski. To jest teren, w którym zawsze może się znaleźć coś ważnego dla historii miasta.

Zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką zostanie rozbudowany zgodnie z wymogami, obowiązującymi w zakresie obiektów zabytkowych i dostosowany do układu czterotorowego. Zachowamy jego zabytkowy charakter i wygląd, ale dla komunikacji jest niezwykle ważne, że będzie możliwość zorganizowania lepszych podróży koleją.

Informacja o projekcie

Modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice znacznie poprawi transport kolejowy w Krakowie i Małopolsce. Inwestycja usprawni podróżowanie pociągami dalekobieżnymi oraz aglomeracyjnymi, min. dzięki dodatkowym przystankom przy ul. Grzegórzki i Złocień oraz dogodnym połączeniom z komunikacją miejską. Zwiększy się komfort obsługi pasażerów na stacjach i przystankach, które będą dostępne dla wszystkich pasażerów oraz wyposażone w nowy system informacji i oznakowania. Dodatkowe tory i nowoczesne urządzenia pozwolą zwiększyć liczbę pociągów. Projekt „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” realizowany jest z europejskiego funduszu „Łącząc Europę” Wartość podpisanej umowy 966 254 611,44 zł złotych netto.

 

News will be here