MPK rozbudowuje zajezdnię w Podgórzu, bo nie pomieści tramwajów

Krakowskie MPK kupiło niedawno działkę przy ulicy Rzemieślniczej, razem ze stojącym tam budynkiem. Spółka zamierza o ten teren rozbudować swoją zajezdnię tramwajową. Ma to związek m.in. z planowanymi przez przewoźnika zakupami taboru.

Chodzi o działkę sąsiadującą z terenem Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze. MPK zapłaciło za nieruchomość ponad 10 milionów złotych. – Planujemy tam wybudować tory technologiczno-postojowe. Budynek będzie wykorzystany do regeneracji wózków tramwajowych oraz drobnych napraw tramwajów – zapowiada Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

MPK podkreśla, że przygotowania do tej inwestycji są na bardzo wstępnym etapie. Nie ma więc jeszcze żadnych szczegółów co do terminu czy zakresu planowanej budowy. – Dopiero kupiliśmy działkę. Tej inwestycji nie realizujemy z myślą o najbliższym roku czy dwóch, tylko z myślą o długofalowym rozwoju – mówi przedstawiciel spółki.

Nowe dostawy

Po rewolucji w taborze autobusowym, która trwa od ponad roku, MPK przygotowuje się w ten sposób do zakupów nowych tramwajów. W tej dziedzinie zmiany będą postępować wolniej, choćby ze względu na o wiele wyższe koszty i dłuższy cykl produkcji. Jednak już wkrótce ma zostać podpisana umowa z firmami Solaris i Stadler, która ostatecznie zakończy budzące w minionych miesiącach tyle emocji poszukiwania dostawcy 35 tramwajów, z możliwością dokupienia kolejnych 15.

Kraków ma także w planie kolejne dwa zamówienia po 50 tramwajów – o ile uda się pozyskać dofinansowanie na ten cel. Do tego dochodzi jeszcze zakup używanych tramwajów z Düsseldorfu. W grudniu do Krakowa przyjechał pierwszy taki pojazd, ale MPK planuje kolejne zakupy. Choć tramwaje te mają ponad 40 lat, ich zakup ma przyspieszyć moment, kiedy w Krakowie wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej będą mieć przynajmniej fragment niskiej podłogi. Ich zakup, nawet po doliczeniu kosztów gruntownej modernizacji, jest o wiele tańszy od kupna nowego.

Potrzeba więcej miejsca

Nowe dostawy nie będą oznaczać tylko równoczesnego wycofywania najstarszych pojazdów, ale też zwiększenie ich łącznej liczby. – W swoich planach musimy brać pod uwagę to, że liczba tramwajów w Krakowie będzie się zwiększać, choćby dlatego, że zwiększa się sieć tramwajowa – mówi Marek Gancarczyk. Już w tym roku rozpoczyna się budowa torowiska do Górki Narodowej, w planach jest też m.in. linia na Azory, do Bronowic Wielkich i do Mistrzejowic przez ul. Meissnera.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze
News will be here