Na wprost zamiast w lewo? Czytelnik proponuje zmianę na Wielickiej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dlaczego od lat wyjeżdżając z Krakowa w kierunku Wieliczki kierowcy muszą niepotrzebnie tracić czas stojąc w korku pod szpitalem w Prokocimiu? – pyta Czytelnik w mailu przesłanym do redakcji.

Chodzi o skrzyżowanie ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego. Kierowcy wyjeżdżający z Krakowa mają przed skrzyżowaniem do dyspozycji łącznie pięć pasów: jeden do jazdy w prawo, dwa na wprost i dwa w lewo. To o tyle zaskakujące, że za skrzyżowaniem są dostępne trzy pasy. Zdaniem Czytelnika, tworzące się tam korki pomogłaby rozładować rezygnacja z jednego z pasów do skrętu w lewo i umożliwienie tam jazdy na wprost.

– Pas, z którego nota bene praktycznie nikt nie korzysta, jest tylko do skrętu w lewo, choć racjonalnie powinien on służyć do jazdy na wprost. Kierowcy nie skręcają stamtąd w lewo, bo po około 200 metrach za skrzyżowaniem pas praktycznie się kończy, gdyż ciągle parkują na nim samochody – przekonuje pan Wojciech.

To skraca czas zielonego światła

Po naszym zgłoszeniu Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu obserwował to miejsce, przy czym przyznaje, że na razie wyniki nie są miarodajne ze względu na trwające ferie. Urzędnicy sprawdzili też zapisy z kamer z grudnia i przekonują, że w godzinach szczytu obydwa pasy do lewoskrętu są wykorzystywane, a to uzasadnia pozostawienie dotychczasowego układu. Ich zdaniem, samochody oczekujące na skręt w lewo nie zmieściłyby się wówczas na jednym pasie i tworzyłyby zator. – W pozostałych godzinach jest rzeczywiście tak, jak czytelnik mówi: kierowcy nie chcą z tego korzystać, bo nie mają potrzeby z uwagi na wystarczającą przepustowość – mówi Michał Pyclik, rzecznik miejskiej jednostki.

ZIKiT argumentuje pozostawienie dwóch pasów również czasem trwania zielonego światła. Przy zachowaniu dwóch pasów zielone dla lewoskrętu pali się krócej, a to oznacza usprawnienie przejazdu Wielicką na wprost, w stronę centrum. – Można przyznawać połowę zielonego światła dla lewoskrętu, przez co wlot od Wieliczki ma większą przepustowość – mówi Pyclik.

Skrzyżowanie do przebudowy

Warto pamiętać, że całe skrzyżowanie i tak zostanie w najbliższych latach całkowicie przebudowane. Ma to związek z uruchomieniem budowanej obecnie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego, które zwiększy ruch samochodowy w tym rejonie. Skrzyżowanie będzie dwupoziomowe: Wielicka ma przebiegać dołem, z priorytetem przejazdu, a pozostałe relacje znajdą się na poziomie +1. Przebudowa jest planowana do końca 2019 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim
News will be here