Największa inwestycja kolejowa w Małopolsce. Tysiące ton stali i betonu

fot. PKP PLK

Pierwsza estakada kolejowa między ul. Kopernika a ul. Miodową jest gotowa na ułożenie torów. Montowane są kolejne segmenty konstrukcji na estakadach, wiaduktach i moście nad Wisłą. W połowie roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują przejazdy pociągów po nowym torze. Inwestycja współfinansowana z CEF „Łącząc Europę” warta jest blisko miliard zł.

W okolicach ul. Grzegórzeckiej powstają dwie estakady, które zastąpią nasyp kolejowy pomiędzy ul. Kopernika a ul. Miodową. Obiekt wzdłuż ul. Blich jest już gotowy. Wykonawca przystąpi do budowy torów. Jeszcze w tym tygodniu będzie położona specjalna mata wibroizolacyjna, która ogranicza drgania i oddziaływanie przejeżdżających pociągów na otoczenie. Następnie montowane będą tory. Powstaje równocześnie nowa część XIX-wiecznego wiaduktu kolejowego. W najbliższych miesiącach zostanie połączona z wybudowanymi po sąsiedzku estakadami.

Łuki ważą 940 ton

Kilkaset metrów dalej, wzdłuż ul. Halickiej przygotowywany jest nasyp kolejowy. Budowla będzie ograniczona murem oporowym. Pierwszy fragment widać już od strony ul. Podgórskiej. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowych mostów na Wiśle. Konstrukcja pierwszej z trzech nowych przepraw będzie gotowa do końca kwietnia. Dwa z trzech przęseł zostały już zabetonowane. Obecnie trwa montaż stalowych łuków, na których będzie podwieszony most. Łuki ważą ok. 940 ton, składają się z 42 części.

Najważniejszym elementem kolejowej inwestycji w Krakowie jest budowa dodatkowych torów, pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Wykonawca skupia się na przygotowaniu obiektów pod pierwszy z czterech torów. Pociągi powinny pojechać po nim w połowie roku. Kolejno będą budowane pozostałe. Równocześnie planowana jest rozbiórka reszty nasypu kolejowego. Przyjęte rozwiązania pozwalają na utrzymanie ruchu pociągów pasażerskich na najważniejszej linii kolejowej w centrum Krakowa.

Prawie 20 kilometrów

Inwestycję PKP PLK widać na długości prawie 20 kilometrów. Prace nie zwalniają tempa w centrum Krakowa i na dalej położonych odcinkach. Pracuje kilkaset osób. Wykorzystywane jest ponad 100 ciężkich maszyn budowlanych. Przy modernizacji krakowskiej linii średnicowej wykonawca ułożył już przeszło 10 km nowych torów. Wylano 25 tys. m3 betonu i zużyto 3 tys. ton stali zbrojeniowej.

Główne prace budowlane zakończą się w 2020 r., a cała inwestycja w połowie 2021 r. Wartość projektu wynosi niemal 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Grzegórzki
comments powered by Disqus