W Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad znalazło się łącznie 110 inwestycji. Mają one powstać do 2023 roku. Na liście, oprócz drogi ekspresowej S7, znalazły się też m.in. obwodnica Skawiny, cały odcinek drogi nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza i węzeł drogowy w Poroninie.
Marszałek województwa Marek Sowa podkreślał dziś w czasie spotkania z dziennikarzami, że do ogłoszonego w środę programu zostały włączone wszystkie zapisy z listy podstawowej Kontraktu Terytorialnego. – Dodatkowo, został poszerzony zakres prac na drodze krajowej Brzesko-Nowy Sącz. Ta droga została ujęta na całym odcinku, a nie tylko tym, który pierwotnie był brany pod uwagę. Drugie zadanie wprowadzone do pakietu to obwodnica Skawiny. Jej brakujący odcinek jesteśmy w stanie zrealizować w latach 2016-2017 – wyliczał marszałek.
Do granicy województw
Z punktu widzenia Krakowa największe znaczenie ma budowa drogi ekspresowej S7. W dalszym ciągu nie mamy sensownego połączenia w stronę Warszawy, a widoczne z drogi prace budowlane w Świętokrzyskim mogą budzić uzasadnioną zazdrość mieszkańców Małopolski.
Sytuacja ma się zmienić w 2019 roku. W lipcu tego roku inwestycja uzyskała prawomocną decyzję środowiskową, a w sierpniu został rozstrzygnięty przetarg na koncepcję programową inwestycji. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na pierwszą połowę 2017. Do wybudowania jest ponad 55 kilometrów drogi. Całe to zadanie, podzielone na trzy odcinki, ma kosztować łącznie ok. 2 900 milionów złotych.
Wcześniej gotowy będzie odcinek S7 stanowiący odcinek wschodniej obwodnicy miasta. Połączy on węzły Kraków Rybitwy i Kraków Igołomska. Tu prace trwają od ponad roku.
Najbardziej odległe terminy dotyczą budowy S7 na południe od Krakowa, na odcinku Lubień-Rabka i drogi krajowej nr 47 od Rabki do Chabówki. W przyszłym roku mają zostać już podpisane umowy z wykonawcami. Problem w tym, że o ile odcinki drogowe uda się zbudować w około dwa lata, o tyle budowa tunelu na tej trasie jest planowana na 54-60 miesięcy.
Obwodnica to inna sprawa
Dla Krakowa największą bolączką pozostaje brak północnej obwodnicy. Ona jednak nie będzie drogą ekspresową, więc nie mieści się w tym rządowym programie. Urzędnicy byli w środę bardzo ostrożni w formułowaniu możliwych terminów jej realizacji.
Wojewoda małopolski Jerzy Miller podkreślał, że na planowanej drodze S7 powstanie węzeł z myślą o przyszłej obwodnicy. – Ten węzeł będzie ważnym argumentem w dyskusji na ten temat. W zależności od terminu otrzymania projektu technicznego drogi S7 będziemy wnioskowali o rozpoczęcie projektowania obwodnicy.