Nowe porządki na os. Podwawelskim

Kierowcy omijali osiedlowymi uliczkami korki na ul. Monte Cassino i Kapelance fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na ulicach osiedla Podwawelskiego wprowadzana jest nowa organizacja ruchu. To realizacja projektu zgłoszonego do budżetu obywatelskiego.

Na os. Podwawelskim, w rejonie ulic Twardowskiego, Dworskiej, Mitkowskiego i Mieszkańskiej pojawia się właśnie nowe oznakowanie. Wymienione ulice będą w części lub w całości jednokierunkowe, co ma utrudnić ruch tranzytowy przez osiedle. Dodatkowo, rejon ten będzie teraz strefą „Tempo 30”, co ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.

Znaki pionowe dotyczące ograniczenia prędkości już zostały zamontowane, w najbliższym czasie dojdą do tego znaki malowane na jezdni i te dotyczące zmiany kierunku jazdy. Przy tej okazji uporządkowane zostanie też parkowanie na ulicach osiedla, a dzięki wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego, wyznaczone zostaną dodatkowe miejsca postojowe. Na ulicy Mieszczańskiej pojawi się też kontrapas rowerowy.

Długa historia

Temat zmian w organizacji ruchu ciągnął się przez kilka lat. W sprawę zaangażowali się radni dzielnicowi minionej kadencji. Powód był prosty: mieszkańcy mieli dość ruchu tranzytowego przez osiedle. Kierowcy do tej pory regularnie skracali sobie trasę i uciekali przed korkami na ul. Monte Cassino i Kapelance, jeżdżąc wąskimi ulicami.

Znalezienie właściwego sposobu na rozwiązanie tego problemu zajęło jednak sporo czasu. Dzięki pozyskanemu grantowi udało się przeprowadzić profesjonalną analizę ruchu, z której wynikało, że w szczycie (zarówno porannym, jak i popołudniowym), przez osiedle przejeżdża między 400 a 600 samochodów na godzinę.

Różne wersje

Powstało kilka wariantów nowej organizacji ruchu, która zakładała, że część ulic stanie się jednokierunkowa. To pozwala zachować dojazd do posesji, a równocześnie powoduje, że przejazd tranzytowy staje się niemożliwy lub nieatrakcyjny.

Nie obyło się bez kontrowersji, co było widać podczas organizowanych przez dzielnicę konsultacji. Nawet mieszkańcy, którym przeszkadza tranzyt, obawiali się skutków wprowadzanych zmian. Ostatecznie udało się dzięki projektowi „Zielona Aleja Twardowskiego”, który zwyciężył w Budżecie Obywatelskim.

– Rozmawiam z mieszkańcami ulicy Twardowskiego. Są zadowoleni z tych zmian, bo liczyli na to, że ruch na tej ulicy wreszcie będzie taki jak na uliczce osiedlowej, a nie na drodze wojewódzkiej – mówi Judyta Pyzik, radna Rady Dzielnicy VIII Dębniki. – Co prawda stanie się to kosztem komfortu bezpośredniego dojazdu, ale pod oknami będzie mniejszy ruch – stwierdza.

– Strefa „Tempo 30” na os. Podwawelskim będzie gotowa do połowy kwietnia – zapowiada Magdalena Wasiak z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

AKTUALIZACJA: ZDMK opublikował mapę z docelową organizacją ruchu:

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki
News will be here