Nowy wiadukt w centrum miasta, dodatkowe tory na odcinku między dwoma największymi krakowskimi dworcami, nowy most nad Wisłą, dwa nowe i cztery przebudowane przystanki – to wszystko poprawi możliwości podróżowania po Krakowie. Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest warta prawie miliard złotych.
W Małopolsce, a szczególnie w Krakowie, bardzo widoczne jest przyśpieszenie inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Podpisana tydzień temu umowa na modernizację linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych to dla Krakowa projekt szczególny.
– Dzięki projektowi będzie więcej przystanków. Takie rozwiązanie umożliwi dojazd pociągiem do ścisłego centrum Krakowa zarówno z przedmieść, jak i z innych miejscowości w Małopolsce, ale także w innych województwach np. z Katowic – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Z ulicy do pociągu
Kolejowe podróże przez Kraków ułatwią 2 nowe przystanki Kraków Grzegórzki i Kraków Złocieńoraz 4 przebudowane Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów oraz Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Zwiększy się dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską - np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Więcej pociągów dzięki dodatkowym torom i nowym mostom
Wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym będzie możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Powstanie 850 m estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej.
Będą dwa dodatkowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle.
Inwestycja PLK obejmuje ok. 20 km odcinek linii kolejowej Kraków Towarowy – Rudzice.
Na tej trasie będzie 56 obiektów zmodernizowanych w tym 22 nowe. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania.
Inwestycja dla kolei i dla miasta
– Inwestycja Polskich Linii Kolejowych na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice to nie tylko dobre zmiany dla kolei. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawi komunikację w mieście. Budowa 850 m estakady od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej to możliwość udostepnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa i poprawa estetyki – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja wiaduktów usprawni ruch drogowy, np. przebudowany wiadukt na ul. Łokietka będzie miał poszerzone jezdnie, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki.
Nowy obiekt na ul. Miodowej umożliwi przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.
Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecka zyska nowe możliwości techniczne lecz zachowany będzie jego wygląd. Odnowiony, bardziej estetyczny, będzie się dobrze wpisywał w przestrzeń miasta.
PLK - ponad 4 mld zł na lepsze podróże w Małopolsce
- Inwestycje kolejowe Polskich Linii Kolejowych znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z Krajowego Programu Kolejowego za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 r. postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk na podpisaniu umowy, związanej z usprawnieniem komunikacji w obszarze Krakowa.
Ponad 4 mld zł mają projekty Krajowego Programu Kolejowego, które służą aglomeracji krakowskiej. To ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice – Kraków’’, ,,Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków - Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki – Balice’’, ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III”, ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki”, ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej ”.
„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.