O jeden przetargowy serial mniej. Umowa na kolejny odcinek Zakopianki

fot. Archiwum

Urzędnicy z GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury mogli wczoraj odetchnąć z ulgą. Jeden z ważnych z punktu widzenia Małopolski przetargów zakończył się podpisaniem umowy. Chodzi o kolejny odcinek Zakopianki, między Rdzawką a Nowym Targiem.

To już kolejna inwestycja, która ma ułatwić poruszanie się między Krakowem a Podhalem. Stanowi ona kontynuację rozpoczętych już prac – budowy odcinka trasy S7 z Lubnia do Rabki Zdroju i drogi krajowej nr 47 do Chabówki. Nowe fragmenty połączą się z istniejącą drogą dwujezdniową do Rdzawki – brakuje więc jeszcze odcinka do Nowego Targu, w którym krzyżują się drogi numer 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu.

Chińczycy odpadli

Podobnie jak w przypadku innych dużych inwestycji w regionie, nie obyło się bez zamieszania. Najniższą cenę w przetargu zaproponowała chińska firma Stecol – ta sama, która wygrała postępowanie na budowę północnej obwodnicy Krakowa, ale jej oferta została odrzucona po odwołaniu konkurencji. Podobnie było w przypadku drogi Rdzawka – Nowy Targ. Chińczycy przegrali postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą i wykonawcę trzeba było wybrać ponownie.

Odrzucona oferta była jedyną mieszczącą się w planowanym budżecie. Więc aby wybrać inną, trzeba było zwiększyć finansowanie o 90 milionów złotych. Minister podpisał odpowiedni dokument pod koniec sierpnia, co umożliwiło dalsze kroki. Jako najkorzystniejszą wybrano drugą w rankingu ofertę firmy Intercor, która określiła koszt inwestycji na ponad 880 milionów złotych. Cała ta kwota pochodzi z budżetu centralnego.

Efekty w 2023

Umowa została podpisana 19 września. Na budowę trzeba będzie jednak jeszcze poczekać, ponieważ wykonawca ma teraz 23 miesiące na przygotowanie projektów i uzyskanie potrzebnych zgód. Same prace zajmą 26 miesięcy, ale z wyłączeniem zimy (od grudnia do marca). – Rozpoczęcie robót przewidywane jest na sierpień 2020, a zakończenie na październik 2023 roku – zapowiada Iwona Mikrut z małopolskiego oddziału GDDKiA.

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga o długości ponad 16 kilometrów, z czterema węzłami drogowymi: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty, estakady). Wybudowane zostaną też drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanalizacja i odwodnienie, ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt.