W poniedziałek tuż za granicą Krakowa rozpoczyna się duża inwestycja drogowa. Gmina Wieliczka zamierza przebudować ulicę Krakowską i zbudować dwa ronda w miejscu newralgicznych skrzyżowań. To ważna wiadomość również dla mieszkańców Krakowa, którzy w najbliższych miesiącach mogą się spodziewać sporych utrudnień.
Ronda powstaną w miejscu skrzyżowań: ulic Krakowskiej i Kościuszki oraz Krakowskiej, Narutowicza i Dembowskiego. Przebudowana będzie też sama ulica Krakowska. Prace będą kosztować 6,5 mln złotych i zostaną sfinansowane z budżetu Wieliczki oraz rządowego dofinansowania.
Do Wieliczki bez zmian, do Krakowa objazdem
To oznacza duże zmiany w organizacji ruchu. Ulica zostanie zwężona do jednego pasa i zostanie na niej wprowadzony ruch jednokierunkowy, w stronę centrum Wieliczki. W przeciwną stronę, do Krakowa, trzeba będzie skorzystać z objazdów.
Na stronie gminy Wieliczka można znaleźć informacje, że od ulicy Piłsudskiego zalecany jest objazd ulicami Niepołomską, Grottgera, Czarnochowską i Bogucką. Od centrum natomiast –ulicami Matejki, Janińską oraz Kościuszki lub Sadową. Ruch pieszych zostanie utrzymany.
Ta zmiana organizacji ruchu ma potrwać przez całe wakacje, kiedy planowane są najbardziej uciążliwe prace. Inwestycja potrwa dłużej, do października.
Zmiany w rozkładach
Rozpoczęcie prac nieuchronnie spowoduje korki w rejonie inwestycji, co wpłynie na komunikację pomiędzy Wieliczką a Krakowem. Tym bardziej, że przebudowa torów kolejowych utrudnia przesiadkę do pociągów kolei aglomeracyjnej. Prowadzone prace oznaczają też następujące zmiany w rozkładach linii aglomeracyjnych:
– linia 204 – będzie kursować na trasie czasowo zmienionej (tylko w kierunku Borku Fałęckiego): od Wieliczki Kampus do przystanku „Wieliczka Kościół” bez zmian, następnie ulicami Narutowicza, Dembowskiego, Matejki, Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Krakowską, gdzie linia wróci na stałą trasę do Borku Fałęckiego. Na zmienionym odcinku trasy linia zatrzymywać się będzie na przystankach: „Wieliczka Park” (w tymczasowej lokalizacji – na ulicy Matejki, około 100 m po skręcie w prawo z ulicą Dembowskiego, w zatoce parkingowej) oraz „Wieliczka Solne Miasto”. Przystanek „Wieliczka CPN” zostanie przeniesiony na ulicę Kościuszki, przed skrzyżowanie z ulicą Krakowską. W kierunku Wieliczki Kampus trasa i przystanki pozostają bez zmian;
– linia 244 – będzie kursować na trasie czasowo zmienionej (tylko w kierunku Czerwonych Maków P+R): od Wieliczki Kampus do przystanku „Wieliczka Kościół” bez zmian, następnie ulicami Narutowicza, Dembowskiego, Matejki, Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Sadową, gdzie linia wróci na stałą trasę do Czerwonych Maków P+R. Na zmienionym odcinku trasy linia zatrzymywać się będzie na przystankach: „Wieliczka Park” (w tymczasowej lokalizacji – na ulicy Matejki, około 100 m po skręcie w prawo z ulicą Dembowskiego, w zatoce parkingowej) oraz „Wieliczka Solne Miasto”. Przystanek „Wieliczka CPN” dla tej linii będzie nieczynny. W kierunku Wieliczki Kampus trasa i przystanki pozostają bez zmian;l
– linia 301 – będzie kursować na trasie czasowo zmienionej (tylko w kierunku Dworca Płaszów): od Niepołomic Dworca do przystanku „Wieliczka Cmentarz” bez zmian, następnie ulicami Narutowicza, Dembowskiego, Matejki, Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Kościuszki, gdzie linia wróci na stałą trasę do Dworca Płaszów. Na zmienionym odcinku trasy linia zatrzymywać się będzie na przystankach: „Wieliczka Park” (w tymczasowej lokalizacji – na ulicy Matejki, około 100 m po skręcie w prawo z ulicą Dembowskiego, w zatoce parkingowej) oraz „Wieliczka Solne Miasto”. Przystanek „Wieliczka CPN” zostanie przeniesiony na ulicę Kościuszki, przed skrzyżowanie z ulicą Krakowską. W kierunku Niepołomic Dworca trasa i przystanki pozostają bez zmian;
– linia 304 – będzie kursować na trasie czasowo zmienionej (tylko w kierunku Dworca Głównego Zachód): od Wieliczki Kampus do przystanku „Wieliczka Kopalnia Soli” bez zmian, następnie ulicami Dembowskiego, Matejki, Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Kościuszki, gdzie linia wróci na stałą trasę do Dworca Głównego Zachód. Na zmienionym odcinku trasy linia zatrzymywać się będzie na przystankach: „Wieliczka Park” (w tymczasowej lokalizacji – na ulicy Matejki, około 100 m po skręcie w prawo z ulicą Dembowskiego, w zatoce parkingowej) oraz „Wieliczka Solne Miasto”. Przystanek „Wieliczka CPN” zostanie przeniesiony na ulicę Kościuszki, przed skrzyżowanie z ulicą Krakowską. W kierunku Wieliczki Kampus trasa i przystanki pozostają bez zmian;
– linia 904 – będzie kursować na trasie czasowo zmienionej (tylko w kierunku Prądnika Białego): od Wieliczki Kampus do przystanku „Wieliczka Kościół” bez zmian, następnie ulicami Narutowicza, Dembowskiego, Matejki, Kościuszki do skrzyżowania z ulicami Krakowską, gdzie linia wróci na stałą trasę do Prądnika Białego. Na zmienionym odcinku trasy linia zatrzymywać się będzie na przystankach: „Wieliczka Park” (w tymczasowej lokalizacji – na ulicy Matejki, około 100 m po skręcie w prawo z ulicą Dembowskiego, w zatoce parkingowej) oraz „Wieliczka Solne Miasto”. Przystanek „Wieliczka CPN” zostanie przeniesiony na ulicę Kościuszki, przed skrzyżowanie z ulicą Krakowską. W kierunku Wieliczki Kampus trasa i przystanki pozostają bez zmian.
Rozkłady jazdy zostaną zmienione.