Pierwszy przejazd nową trasą z Krakowa do Balic

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

We wrześniu tego roku z Krakowa Głównego będzie można dojechać do lotniska w Balicach koleją. W środę możliwość przejechania trasą mieli dziennikarze.

Czas podróży po zakończeniu inwestycji ma trwać 20 minut. Przed modernizacją najważniejszej krakowskiej stacji kolejowej do lotniska w Balicach jechało się 18 minut. Pociągi będą mogły kursować na tym odcinku z prędkością 80 km/h.

Dwa miesiące przed oddaniem linii kolejowej Kraków Airport otworzy stację dla podróżnych. – Przystanek będzie oddany w lipcu. Wszystkie prace postępują zgodnie z harmonogramem. Zapewniam, że nie będzie u nas opóźnień – mówi Urszula Podraza, rzecznik prasowy krakowskiego lotniska.

Za budowę dworca w Balicach odpowiada lotnisko, a nie spółka kolejowa. Koszt inwestycji to 14,5 miliona złotych netto. Unia Europejska do tego projektu dokłada 6,7 miliona.

Kolej wydała 3,3 miliarda złotych w Małopolsce

Jednak budowa nowej linii do Balic to nie jedyne inwestycje kolejowe. Pełnomocnik zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych zdradził, że na modernizację infrastruktury kolejowej w Małopolsce poszło w ostatnich siedmiu latach ponad 3,3 miliarda złotych. – Średnio w ciągu roku wydawaliśmy 450 milionów – mówi Marcin Mochocki.

Najważniejsze inwestycje, które zostały zrealizowane za pieniądze m.in. z Unii Europejskiej, to modernizacja linii kolejowej z Krakowa w kierunku północy województwa małopolskiego. – Wymieniliśmy nawierzchnię torową na odcinku 60 km. Pozwoliło to na zwiększenie prędkości z 100 do 150 km/h. Może się to wydawać niedużo, ale w ramach posiadanych środków nie mogliśmy np. wymienić łuków na bardziej łagodne – tłumaczy Włodzimierz Żmuda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Południowego PKP PLK.

– Prace kolejarzy są bardzo widoczne na linii E30, która biegnie na wschód od Krakowa w kierunku naszej wschodniej granicy. Po kompleksowej modernizacji ponad 150 kilometrów odcinka linia będzie dostosowana do parametrów 160 km/h – zdradza przedstawiciel zarządu spółki kolejowej.

Plany na przyszłość

Kolejarze przedstawili również plany na przyszłość. Najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed PKP PLK, jest rozbudowa torowisk w Krakowie. – Między Krakowem-Głównym a Płaszowem pociągi będą mogły poruszać się po czterech torach. Nie tylko powstaną kolejne elementy torowe, ale także nowy most nad Wisłą oraz dodatkowe wiadukty na terenie Grzegórzek – informuje Mochocki.