Po siedmiu latach przerwy MPK zamówiło 30 Mercedesów

fot. Materiały prasowe

W ciągu najbliższych siedmiu miesięcy do Krakowa przyjedzie 30 nowych 12-metrowych autobusów Mercedes Citaro. To powrót po kilkuletniej przerwie, bo ostatnie pojazdy tego producenta dotarły do naszego miasta w 2011 roku. W planie jest kolejne zamówienie, po którym Mercedesy będą stanowić ponad jedną piątą taboru przewoźnika.

Umowa podpisana została w czwartek w urzędzie miasta. Firma będzie miała teraz siedem miesięcy na dostarczenie w ramach leasingu 30 nowych autobusów. To Mercedesy Citaro – a więc model znany już pasażerom MPK z dostaw z 2008 i 2011 roku, tyle że teraz będzie to jego najnowsza wersja.

Jak powiedział Artur Konarski, prezes firmy EvoBus Polska, w tej wersji Mercedes Citaro pojawi się w Polsce po raz pierwszy. – Wspomaganie silnika diesla przez silnik elektryczny i wykorzystanie modułów rekuperacyjnych, które wykorzystują energię hamowania, spowodują, że ich eksploatacja będzie bardzo ekonomiczna dla przewoźnika – zapewniał podczas spotkania z dziennikarzami.

Nowe autobusy będą mieć nieco ponad 12 metrów długości. Znajdzie się w nich po 28 miejsc siedzących. Będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością płatności monetami i kartą i gniazdka USB do ładowania smartfonów. Znajdziemy tam więc wszystkie udogodnienia, które pojawiały się w zamawianych w ostatnim czasie pojazdach.

Ponad jedna piąta

Po całej serii przetargów, w których zwyciężała firma Solaris, teraz to Mercedes ma dobrą passę. W ramach innego przetargu, który czeka jeszcze na zakończenie kontroli i podpisanie umowy, również zostały wybrane autobusy Mercedesa, w liczbie 56 sztuk. Jak zapewnia MPK, kontrola Urzędu Zamówień Publicznych powinna się zakończyć lata moment, więc prawdopodobnie wkrótce będziemy informować o finalizacji kolejnego zamówienia.

– 39 Mercedesów pełni już służbę na krakowskich drogach i jesteśmy z nich bardzo zadowoleni, zarówno z serwisu jak i z efektów ekonomicznych. Po tym dzisiejszym zakupie oraz po kolejnym Mercedesów łącznie będzie 125, co oznacza 22 procent naszej floty – mówił prezes MPK Rafał Świerczyński.

Pierwsze Volvo

To jeszcze nie koniec zamówień krakowskiego przewoźnika. W ramach wspomnianego wyżej przetargu, który przechodzi jeszcze kontrolę UZP, MPK kupi też 12 18-metrowych autobusów Volvo (to nowość w taborze przewoźnika) oraz 10 pojazdów MIDI, które ma dostarczyć Autosan. – Trwają też jeszcze przetargi na zakup dziewięciu autobusów hybrydowych z możliwością dokupienia dwóch dodatkowych oraz na trzy autobusy MINI, które będą wykorzystywane na linii TeleBusa – wylicza Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Wcześniej MPK podpisało już umowy i czeka teraz na dostawę 38 autobusów przegubowych. Efekt tych wszystkich zakupów ma być taki, że do jesieni tego roku z ulic Krakowa znikną autobusy, które spełniają normy emisji spalin poniżej Euro5.

Równocześnie trwa produkcja 35 nowych tramwajów, ale tutaj dostaw możemy się spodziewać dopiero w 2020 roku.