Pociągi zatrzymają się na Olszy. Trwa budowa peronu [ZDJĘCIA]

Budowa tymczasowego przystanku na Olszy - stan z 28.03 fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na Olszy, przy ulicy Otwinowskiego, powstaje tymczasowy peron kolejowy. W drugiej połowie kwietnia zaczną się w tym miejscu zatrzymywać pociągi kolei aglomeracyjnej. To ułatwienie dla przewoźników, którzy z powodu prowadzonych prac części kursów nie będą mogli obsługiwać na stacji Kraków Główny.

Założenie jest takie, by przystanek był tani i łatwy w demontażu, ponieważ ma służyć tylko przez okres wzmożonych utrudnień dla ruchu na linii średnicowej. Pojawi się tam nagłośnienie, oświetlenie i tablice informacyjne.

Zgodnie z potrzebami przewoźników kolejowych zaplanowana jest budowa 200-metrowego peronu, przy którym zatrzymają się pociągi kursujące w obydwu kierunkach. Od strony ulicy Otwinowskiego do peronu będzie można dojść odcinkiem nowego chodnika, natomiast w kierunku  ul. Brogi dojście zapewni przejście podziemne.

Na wybór lokalizacji tymczasowego przystanku miał wpływ m.in. dostęp do komunikacji miejskiej. Do dyspozycji są linie autobusowe – 129/429 z Czyżyn w stronę Dworca Głównego i 159 z osiedla Piastów w stronę Cichego Kącika. Ulicą Rakowicką można natomiast dojść do pętli Cmentarz Rakowicki i przesiąść się do tramwajów linii 2. Przy cmentarzu Rakowickim można też wybrać przesiadkę do autobusów linii 124/424 oraz 184/484.

– Gdyby się okazało, że ta oferta komunikacyjna nie jest wystarczająca, będziemy rozmawiać z ZIKiT o wzmocnieniach czy korektach rozkładu – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jeśli chodzi o podwożenie czy odbieranie podróżnych samochodem to można skorzystać z miejsc postojowych na ul. Otwinowskiego, która sąsiaduje z budowanym przystankiem.

Na czas utrudnień

Peron tymczasowy będzie obsługiwał pociągi podczas zmian w organizacji ruchu w rejonie Krakowa Głównego. – 18 kwietnia rozpocznie się kolejna faza robót na głowicy rozjazdów na Krakowie Głównym, która spowoduje, że tylko dwie krawędzie peronowe będą dostępne dla pociągów odjeżdżających w stronę Warszawy. W związku z tym musieliśmy wspólnie z przewoźnikami przekierować kursy na tej relacji – tłumaczy Hamarnik.

PLK traktuje przystanek również jako dobrą okazję do sprawdzenia jak tzw. mała obwodnica nadaje się do obsługi ruchu pasażerskiego.

Do Sędziszowa i Płaszowa

Budowa przystanku tymczasowego była konsultowana przez PLK wspólnie z przewoźnikami pod kątem ich potrzeb. Ostatecznie ustalono, że będzie to pięć składów w ciągu dnia. Z możliwości zatrzymania się na tymczasowym przystanku skorzystają Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne.

Od 18 kwietnia o godzinie 9.14 będzie się tam zatrzymywać pociąg Kolei Małopolskich do Sędziszowa. O 9.25 – pociąg Przewozów Regionalnych z Kozłowa do Krakowa Płaszowa. O 11.36 i 13.10 na Olszę dojadą składy Kolei Małopolskich z Miechowa do Krakowa Płaszowa. Na okres maja i czerwca godziny odjazdów zostaną nieco zmodyfikowane (od kilku do kilkunastu minut), a w rozkładzie przystanku na Olszy pojawi się dodatkowy, piąty pociąg: o 18.10, z Miechowa do Krakowa Płaszowa.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony
News will be here