Pod którym wiaduktem przejedziesz, a który zamkną? [INFORMATOR]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl, PKP PLK

Na najważniejszych liniach kolejowych w Krakowie trwają prace budowlane. Część z nich dobiega już końca, w innych miejscach dopiero teraz pojawiają się utrudnienia. Sprawdziliśmy, jakich zmian mogą się spodziewać mieszkańcy w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy.

Prace na bronowickim odcinku są już bardzo zaawansowane. Ruch pociągów odbywa się już po nowym torze i nowych częściach wiaduktów, a wykonawca powtarza teraz podobne prace po południowej stronie linii kolejowej.

Łupaszki

Na ul. Łupaszki powstaje właśnie druga połowa wiaduktu, co potrwa do października. Nie powoduje to już jednak większych utrudnień w ruchu – wprowadzone są tylko zwężenia.

Godlewskiego

Inaczej jest na ul. Godlewskiego. Tam szerokość wiaduktu nie pozwala na utrzymanie ruchu, mimo podobnych prac jak na ul. Łupaszki. Do końca października nie wrócą tam ani samochody, ani ruch pieszy.

Zielony most

Trwa wyburzanie starej części wiaduktu, a dodatkowo trwają prace przy przekładaniu instalacji podziemnych, które przebiegają pod jezdnią. To wszystko powoduje, że na razie nie można tam przywrócić ruchu pieszego. Sytuacja zmieni się 20 sierpnia – wówczas znów będzie można tamtędy przejść, ale ruch samochodów będzie możliwy dopiero na początku października.

Armii Krajowej

Prace, które trwają w sąsiedztwie ulicy, nie wpływają już na ruch na ulicy. Wiadukt jest już gotowy i nie są planowane żadne ograniczenia.

Rydla

Otwarcie przejazdu przez nowy tunel pod torami jest planowane na 1 listopada. Wcześniej kierowcy skorzystają w pełni z przebudowanego skrzyżowania ulic Rydla i Radzikowskiego, gdzie gotowa jest już część docelowej nawierzchni.

Wrocławska

Wiadukt na końcu ul. Wrocławskiej nie jest przebudowywany, lecz tylko modernizowany. Na razie nie ma w planie utrudnień dla kierowców, można też korzystać z tunelu dla pieszych i rowerzystów, mimo prowadzonych prac wykończeniowych.

Racławicka

Z tych wiadomości piesi z pewnością się ucieszą – przejście zostanie otwarte 1 sierpnia i później będą tam już prowadzone tylko prace wykończeniowe, nie wymagające zamknięć. Będzie to więc prawdopodobnie pierwszy gotowy obiekt na przebudowywanym odcinku od Łobzowa do Podłęża.

Łokietka i Prądnicka

W tym rejonie czeka kierowców w najbliższym czasie sporo zmian. 4 sierpnia zostanie tam przywrócony ruch samochodów (piesi i rowerzyści już teraz mogą korzystać z tego połączenia). Równocześnie jednak zamknięty zostanie przejazd przez ulicę Prądnicką – do końca wakacji będą tam mogły przejechać tylko autobusy komunikacji miejskiej, pod odpowiednim nadzorem. Na otwartej ulicy Łokietka można się więc spodziewać dużego natężenia ruchu (informowaliśmy o tym szerzej TUTAJ). – To pozwoli nam przyspieszyć prace na ulicy Prądnickiej i zakończyć w październiku drugi z trzech etapów – tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Kamienna

Przejazd pozostanie tam zamknięty do listopada. Przejście dla pieszych pozostaje dostępne.

Lubicz

Po przeciwnej stronie Dworca Głównego trwają najbardziej spektakularne spośród prowadzonych prac. Sam wiadukt nad ulicą Lubicz jest jednak wystarczająco szeroki, zostanie więc tylko odnowiony. W najbliższym czasie nie będzie tam żadnych utrudnień.

Kopernika

Tu sprawa wygląda już inaczej. Dopóki nie zakończą się prace na ul. Grzegórzeckiej, na Kopernika nie będzie raczej utrudnień większych niż dotychczas. Te plany mogą się jednak jeszcze zmienić. Na pewno pozostanie możliwość korzystania z przejazdu przez karetki dojeżdżające do szpitala.

Grzegórzecka

Trzeci z pięciu łuków wiaduktu jest już prawie gotowy, trwają prace przy podporach kolejnych dwóch. Pod koniec września wszystkie sklepienia mają już być wykonane, co będzie oznaczało możliwość udrożnienia ruchu na ulicy Grzegórzeckiej. – W przyszłości nie przewidujemy tam już tak dużych zamknięć. Ale ponieważ to ogromny obiekt, może się pojawić konieczność wprowadzenia weekendowych zamknięć – zapowiada Hamarnik.

Miodowa

Estakady prowadzące od ul. Kopernika zakończą się rozbudowanym wiaduktem nad ul. Miodową. Obecnie mogą się tam poruszać tylko piesi i rowerzyści, ruch samochodowy jest wyłączony. Przejazd będzie możliwy od października.

Podgórska, Bulwary Wiślane i Zabłocie

Nieco dalej, nad Wisłą, powstaje właśnie pierwszy z trzech nowych mostów kolejowych. Do końca lipca po obydwu stronach rzeki zamknięte pozostaną Bulwary Wiślane. Od sierpnia piesi i rowerzyści będą tam mogli korzystać z tymczasowych przejść. Na razie nie będzie natomiast zmian na ulicach Podgórskiej i Zabłocie. A jeśli – będą polegać tylko na zwężeniach, a nie na zamknięciu. Jeśli chodzi o okolice przystanku na Zabłociu, przejście na drugą stronę torów pozostaje otwarte. Wciąż zamknięta pozostanie nowa droga, która pełni funkcję drogi technicznej.

Dekerta

Wiadukt nad ul. Dekerta jest na tyle szeroki, że można prowadzić prace bez konieczności zamykania ruchu.

Powstańców Wielkopolskich

Drugi przyczółek wiaduktu nad ulicą został już wyburzony, co oznacza, że nie będzie już w najbliższym czasie potrzeby zamykania dwóch z trzech pasów, tak jak to miało miejsce podczas ostatnich weekendów. Teraz natomiast, do końca roku, obowiązywać będzie zwężenie jezdni o jeden pas – po jednej lub drugiej stronie ulicy. Nad jezdnią w przeciwną stronę, u wylotu estakady Obrońców Lwowa, wiadukt jest nowszy i nie wymaga przebudowy, lecz tylko modernizacji. Ograniczenia pojawią się w sierpniu, ale szczegóły zostaną dopiero podane.

Prokocim i Bieżanów

Za stacją Kraków Płaszów (która też będzie od września przebudowywana i rozbudowywana), można się w najbliższym czasie spodziewać kumulacji prac, w związku z przygotowaniem dodatkowego trzeciego toru.

Jeśli chodzi o informacje dla pieszych i kierowców, na ulicy Morawiańskiego zakończyła się budowa pierwszej części wiaduktu. Kolejne etapy będą zależeć właśnie od przełożenia ruchu kolejowego na nowy tor. Na razie jednak nie można się spodziewać przywrócenia przejazdu pod torami.

Na przejeździe kolejowym na ul. Półłanki PLK prace są planowane, ale nie będą się wiązały z utrudnieniami.

Złocień

Nowy fragment ul. Złocieniowej jest już po odbiorach i ciągle czeka na pozwolenie na użytkowanie. – Zakładamy, że otrzymamy je do końca lipca – ocenia Piotr Hamarnik. To będzie oznaczało zmianę dla kierowców jeżdżących do tej pory przez ul. Jasieńskiego. Przejazd przez tory zostanie tam całkowicie zamknięty – plan inwestycji zakłada jego likwidację. Dopóki nie będzie gotowy przejazd przy nowym przystanku Kraków Złocień, tuż przy korycie Serafy, kierowcy będą musieli korzystać z objazdu przez ul. Półłanki.

 

Podane powyżej informacje dotyczą najbliższych tygodni i miesięcy. W miarę, jak będą się pojawiać nowe szczegóły albo zmiany w opisanych harmonogramach, będziemy o nich informować.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale