Podróż przez różne epoki. Dokąd zabierze nas Opera Rara?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W przyszłym tygodniu kolejna odsłona Opera Rara. Tym razem publiczność będzie miała okazję uczestniczyć w 14 wydarzeniach, które odbędą się w Ice Kraków, Teatrze im. J. Słowackiego i Filharmonii Krakowskiej. betl

Już 18 stycznia startuje kolejna edycja festiwalu Opera Rara. Na publiczność czeka 14 wydarzeń, wśród których znalazły się m.in. trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry i dwa koncerty z operami w koncertowych wersjach. Szykuje się podróż przez różne epoki.

– Program festiwalu obejmuje utwory od końca wieku XVII aż po rok 1986. Opera Rara nie tylko pokaże aktualne trendy w operze poza granicami kraju, ale poprzez odważne lokalne produkcje będzie konkurować z ważnymi ośrodkami europejskimi, przyczyniając się do budowy jeszcze silniejszego środowiska artystycznego w Krakowie – uważa Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu.

Z baroku w wiek XX

Wydarzenie zainauguruje recital w Ice Kraków, podczas którego usłyszymy arie Jeana Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. Gwiazdą wieczoru będzie bas-baryton Stéphane Degout, który występuje na scenie w Aix-en-Provence, Glyndebourne czy Royal Opera House. Wystąpi w towarzystwie Ensemble Pygmalion pod batutą Raphaëla Pichona.

Następnie z epoki baroku przeniesiemy się w XX wiek. 19, 20 i 22 stycznia na scenie Teatru im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego, którą poprzedziErwartung” Arnolda Schoenberga. Solistom – Evelinie Dobračevej i Andrzejowi Lampertowi będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na wspomniane koncerty oraz chór Capelli Cracoviensis.

W drodze do piekła

Styczeń upłynie również pod znakiem Piekła. Zabrzmią dwa słynne świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera „Les arts florissants” oraz „La descente d’Orphée aux Enfers”, również na deskach Teatru im. J. Słowackiego. 23 stycznia angielski baryton Christopher Maltman zainauguruje cykl recitali wokalnych z fortepianem, które przeniosą słuchaczy w czasy I wojny światowej. Koncert będzie opowieścią o dramatycznych losach żołnierzy z całej Europy, którzy zaciągali się do wojska.

Opera Rara to również okazja, aby posłuchać Anny Larsson – szwedzkiej mezzosopranistki. Zaprezentuje XIX-wieczne pieśni romantyczne Mahlera czy Schumanna w Filharmonii Krakowskiej. W Krakowie wystąpi też dobrze znana publiczności z Misteria Paschalia Sophie Junker oraz Juan Sancho, który był już gościem festiwalu. Oboje zaprezentują opery hiszpańskie i włoskie, w towarzystwie będzie Accademia del Piacere, którą założył i prowadzi hiszpański gambista Fahmi Alqhai.

Luty upłynie pod znakiem inscenizacji „The Man Who Mistook His Wife for a Hat” Michaela Nymana, którą będzie można zobaczyć w teatralnej Sali Ice Kraków. W roli tytułowej wystąpi Tomasz Konieczny, polski baryton, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Za inscenizację odpowiada niemiecki reżyser Kristof Spiewok. 6 lutego w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Natalia Kawałek, która zaprezentuje program „Zakochana w kłopotach”. Kilka dni później, 11 lutego, również na scenie Filharmonii, wystąpi Waltraud Meier, uznawana za najwybitniejszą współczesną interpretatorkę wagnerowskich partii operowych.

Wielki finał

Czas na wielki finał. 13 lutego w Teatrze im. J. Słowackiego festiwal zakończy „Wenus i Adonis” Johna Blowa. Oparte na „Przemianach” Owidiusza libretto to historia miłosna Wenus, która – skaleczona strzałą Kupidyna – zakochuje się w myśliwym Adonisie. Wykonawcą będzie Dunedin Consort prowadzony od klawesynu przez Johna Butta.

Bilety w sprzedaży w punktach InfoKraków i za pośrednictwem eventim.pl.

 

News will be here