Powstają największe tunele drogowe w Polsce. Jest już 125 metrów

Budowa tuneli fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Budowa najdłuższych dwóch tunelów drogowych w Polsce przebiega bez problemów. W sumie wzdłuż nowej „zakopianki” wydrążono 125 metrów tunelu.

– Mamy już wydrążonych prawie 125 metrów tunelów drogowych – ogłosił dziś Jarosław Kornaś, kierownik budowy odcinka nowej „zakopianki”. Jeden tunel został wykuty na głębokość 36 metrów, natomiast drugi jest już prawie trzykrotnie dłuższy.

Na razie koparka z młotem

Drogowcy oraz górnicy do wykonywania tuneli wykorzystują koparkę z młotem. – Materiał, łupki wymieszane z piaskowcem, jest na tyle urabialny, że nie ma konieczności stosowania materiałów wybuchowych – tłumaczy Kornaś.

Przedstawiciele włoskiej firmy Astaldi tłumaczą, że w przyszłości skorzystają z innych metod. – Cały czas badamy materiał, który jest wydobywany. W momencie, kiedy uznamy, że materiał się zmienił lub postęp prac jest niewystarczający, to zaczniemy używać materiałów wybuchowych – informuje Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy polskiego oddziału firmy.

Będzie drążony szybciej

Po skruszeniu skał robotnicy zakładają metalowe żebra, które później opryskiwane są betonem. Potem zakładają materiały izolacyjne oraz specjalną bio-tkaninę, po czym wykonywana jest metalowa konstrukcja, która docelowo pokryta będzie ostatnią warstwą betonu.

– Postęp prac na tym tunelu jest na razie bardzo powolny, ponieważ całość przebiega pod dotychczasową drogą krajową nr 7. Musimy wykonywać zabezpieczenia parasolowe czy kopułę w postaci mikropali, tak by mieć stuprocentową pewność, że grunt nie będzie osiadał i nie dojdzie do zatrzymania ruchu samochodowego. Po przekroczeniu granicy drogi ten parasol nie będzie już wykonywany, więc prace przyspieszą – podkreśla Witczyński.

Tunele na 2020 rok

Tunele mają być przejezdne dla kierowców samochodów podczas sylwestra 2020 roku. – Drążenie tunelu przewidziane jest na dwa lata. Zakładana wydajność drążenia jest od 1,5 do 3 metrów na dobę – mówi kierownik budowy.

Przedstawicielka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem trzech odcinków nowej „zakopianki”, podkreśla, że prace przebiegają bez odstępów w harmonogramie. – Nie powinno być żadnych opóźnień. Wykonawcy muszą należycie wypełnić warunki umowy – dodaje Iwona Mikrut.

Wcześniej niż tunele oddane będą dwa odcinki „zakopianki”. 7,6-kilometrowy fragment z Lubnia do Naprawy oraz 6-kilometrowy ze Skomielnej Białej do Chabówki muszą być wykonane do czerwca 2018 roku.

News will be here