Wcześniej Robert Piaskowski był zastępcą dyrektora ds. programowych Krakowskiego Biura Festiwalowego, a od kwietnia 2019 jest członkiem zarządu KBF – doradcą ds. programowych. Od czerwca oficjalnie dołączy do grona dziewięciu pełnomocników prezydenta miasta.
– Prezydent wybrał do pełnienia tej funkcji pana Piaskowskiego ze względu na jego doświadczenie i dorobek. To osoba, która – jeśli chodzi o znajomość środowiska artystycznego – w Krakowie nie ma sobie równych. Jest świetnym fachowcem z dużym wyczuciem tej tematyki. Dlatego też wygrał konkurs na to stanowisko – mówi Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta miasta.
Społeczny doradca, a teraz pełnomocnik
Co w praktyce oznacza ta funkcja? Pełnomocnik ds. kultury ma wspierać prezydenta m.in. w kwestii nadawania kierunków krakowskiej kulturze. Do tej pory (od stycznia) Piaskowski pełnił funkcję Społecznego Doradcy Prezydenta Miasta Krakowa ds. współpracy z organizacjami międzynarodowymi w zakresie dziedzictwa kulturowego Krakowa.
– Cieszę się, że moja wizja spotkała się zaufaniem prezydenta miasta. Mamy bogate życie kulturalne, świetnie funkcjonujące instytucje, głębokie warstwy, jeśli chodzi o tradycję, kulturę, sztukę, świetne orkiestry, chóry, liczne organizacje pozarządowe. Brakuje takich pudełek, w których możemy tę wielość zobaczyć. Nie jesteśmy w stanie jej objąć, bo jest nieuporządkowana – zauważa Robert Piaskowski.
Połączenie działań
Podkreśla, że jego rolą będzie harmonizowanie wszystkich działań, a jego flagowym programem ma być program edukacji kulturalnej.
– Mało kto dostrzega współdziałanie szkół i instytucji, bogactwo festiwali w tym mieście. Na poziomie promocji kultury nie potrafimy odcinać kuponów od tego, co już wypracowaliśmy przez te wszystkie lata. A mamy marki rozpoznawalne na całym świecie, takie jak Festiwal Muzyki Filmowej, Unsound czy Festiwal Kultury Żydowskiej – ocenia.
Dodaje, że w Krakowie jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii kultury.
– Jak widzę swoją funkcję? Będę pełnić rolę ogrodnika, który to wszystko będzie pielęgnował i wspierał prezydenta w reprezentowaniu Krakowa w kontaktach z różnymi organizacjami, pozostającymi z naszym miastem w ścisłym kontakcie – mówi.
„Umyka nam pejzaż kulturowy”
Nasz rozmówca podkreśla, że jednak najważniejszym dla niego zadaniem będzie troska o dziedzictwo kulturowe Krakowa.
– Obecnie jest chronione systemem zakazów i nakazów, parkiem kulturowym, działaniami zgodnymi z ustawą o ochronie zabytków. Ta odpowiedzialność za dziedzictwo jest rozproszona. Zaczyna nam umykać pejzaż kulturowy, miejsca z tradycjami, historyczne adresy. Musimy przywiązywać większą wagę do ochrony tego pejzażu i tego, jak przeciwdziałać nadmiernej eksploatacji zasobu dziedzictwa. Ważne, jak je twórczo pomnażać – zaznacza Piaskowski.
Co z Krakowskim Biurem Festiwalowym?
Piaskowski informuje, że obecnie jest w „partnerskiej relacji z Krakowskim Biurem Festiwalowym” i nadal będzie dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Filmowej.
– Wiedzieliśmy, że Robert Piaskowski będzie startował w konkursie na pełnomocnika prezydenta miasta. Ja nie wyobrażam sobie, aby Robert z Krakowskim Biurem Festiwalowym już nie współpracował – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Piaskowski zaznacza, że przez wszystkie lata pracy udało mu się stworzyć „znakomity zespół, co pomogło mu w podjęciu decyzji o zmianie”.
– To ludzie, którzy potrafią programować i nadzorować produkcje najtrudniejszych festiwali. W najbliższym czasie będę ich wspierał w różnych zadaniach, ale nie będę sprawował nad nimi bezpośredniego nadzoru. Nie jestem już zastępcą dyrektora ds. programowych. Dyrektor KBF będę nadal wspierał, na ile tylko to będzie możliwe – podsumowuje Robert Piaskowski.
Festiwale, programy...
Robert Piaskowski prowadził wiele międzynarodowych projektów KBF i miasta, w tym filmowe, muzyczne i literackie. Realizował program krakowskich festiwali muzycznych – Misteria Paschalia, Opera Rara, Festiwal Muzyki Filmowej, Sacrum Profanum, Wianki – Święto Muzyki, Sylwester w Krakowie czy cykl Ice Classic.
Nowy pełnomocnik prezydenta opiekował się również zespołem Kraków Film Comission i koordynował program Filmowy Kraków. Prowadził proces ubiegania się Krakowa o tytuł Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie literatury. Jest w trakcie realizacji programu Kraków Miasto Literatury (m.in. program edukacji literackiej, festiwale Miłosza i Conrada czy program ICORN, w ramach którego nasze miasto udziela schronienia prześladowanym pisarzom). Był też jednym z pomysłodawców połączenia bibliotek miejskich w jedną sieć Biblioteka Kraków. Współtworzy też koncepcję programową i funkcjonalną Centrum Literatury i Języka Planeta Lem.