Przygotowania do remontów torowisk. Ale nie na ten rok

Remont torowiska fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Starowiślna, al. Solidarności, Bronowicka, Krakowska– to tylko część ulic, na których ZIKiT planuje gruntowne remonty torowisk. W ostatnim czasie rozpisał kilka przetargów na przygotowanie projektów, a pod koniec maja ma przedstawić całościowy harmonogram. Większość prac rozpocznie się dopiero w kolejnych latach – w tegorocznym planie zmieściła się tylko ulica Basztowa.

Przebudowa ulicy Basztowej będzie dokończeniem zmian rozpoczętych w minionym roku. Na odcinku od ulicy Długiej do skrzyżowania przy Dworcu Głównym zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy. Według pierwotnych planów, prace miały zostać przeprowadzone wiosną. Zakres prac trzeba było jednak rozszerzyć o skrzyżowania (z Długą oraz z Pawią, Westerplatte i Lubicz) oraz o prawie 150-metrowy odcinek ul. Westerplatte, do skrzyżowania z ul. Zamenhofa. Cały remont został więc przesunięty na drugą połowę roku, po Światowych Dniach Młodzieży.

To będzie jedyny większy remont torowiska w tym roku. – Basztowa jest pierwsza w kolejności. W drugiej kolejności przebudujemy torowisko na Kościuszki i Zwierzynieckiej, ale tego prawdopodobnie nie uda się zrobić w tym roku – mówi Michał Pyclik z biura prasowego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Poza bieżącymi naprawami, w tym roku pasażerowie muszą się jeszcze spodziewać większych utrudnień na rondzie Kocmyrzowskim, gdzie planowany jest remont zużytych rozjazdów.

Seria przetargów

Kolejne lata mają przynieść przyspieszenie. Tylko w ostatnich tygodniach ZIKiT rozpisał już kilka przetargów związanych z przebudową najbardziej zniszczonych torowisk w Krakowie. Wiadomo już, która firma zaprojektuje nowe torowisko wzdłuż alei Solidarności i ulicy Ujastek oraz na ulicy Starowiślnej, od Dietla do mostu Powstańców Śląskich.

Teraz miasto szuka projektanta dwóch bardzo ważnych odcinków. Pierwszy to torowisko na ulicy Krakowska, razem z mocno zniszczonym skrzyżowaniem z ulicą Dietla. Drugi – przebudowa całego ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej, w tym znajdującego się w katastrofalnym stanie torowiska.

Urzędnicy na razie nie podają jeszcze dokładnych dat przeprowadzenia prac. – Pod koniec maja podamy cały harmonogram. Na razie jest on jeszcze przygotowywany – mówi Michał Pyclik.