Przyspieszenie na północy. Za zgodę na Trasę Łagiewnicką?

Ulicą Meissnera tramwaj ma pojechać szybciej fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Prezydent zobowiązał się do przyspieszenia kilku ważnych inwestycji w północnej części Krakowa. Akurat w środę, czyli w dniu głosowania w sprawie Trasy Łagiewnickiej. Radny Dominik Jaśkowiec przekonuje, że to nie była cena za poparcie radnych Platformy Obywatelskiej, choć przyznaje, że zbieżność dat nie jest przypadkowa.

W środę 17 lutego, w dniu głosowania nad powołaniem spółki, która wybuduje arterię za 1,3 miliarda złotych, prezydent i przedstawiciele krakowskiej PO podpisali deklarację dotyczącą kilku istotnych dla północy Krakowa inwestycji. Swoje podpisy oprócz Jacka Majchrowskiego i Aleksandra Miszalskiego złożyli także wiceprezydent Tadeusz Trzmiel oraz radni Dominik Jaśkowiec i Andrzej Hawranek.

Deklaracja dotyczy działań, o które od dłuższego czasu walczą mieszkańcy. Zostaną one wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej, a te, które już tam są, mają zostać przesunięte na wcześniejsze lata.

Bliższe daty

I tak budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic przez ul. Meissnera ma zostać zrealizowana wcześniej. – Ona miała finansowanie zapewnione do 2022, teraz ma być do 2020 i też wcześniej rozpocznie się budowa. Mamy przesunięcie o dwa lata do przodu – deklaruje Jaśkowiec.

Do planów finansowych zostanie wpisana budowa ulicy Iwaszki. Do 2017 roku miałaby powstać dokumentacja, a budowa ma potrwać w latach 2018-2020, przy czym ma to być droga jednojezdniowa, z jednym pasem w każdą stronę. Kolejna nowość w WPF to rozbudowa ulicy Łepkowskiego, która obecnie znajduje się w zarządzie spółdzielni mieszkaniowej, a pełni ważną rolę dla komunikacji w dzielnicy. W 2017 ma być już gotowe zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, które pozwoli miastu przejąć teren i przeprowadzić prace.

W deklaracji znalazł się też park Reduta, który co prawda ma w tegorocznym budżecie zapewnione finansowanie na dokumentację, ale ciągle bez gwarancji finansowania samej realizacji. Zgodnie z umową, park ma być gotowy w 2018 roku. Z kolei w dzielnicy Prądnik Biały ma zostać przebudowana ulica Stelmachów, co ułatwi komunikację za Galerią Bronowice. Prace mają się rozpocząć w 2018 roku.

Kontrowersyjny parking

W WPF ma znaleźć się realizacja programu budowy ścieżek rowerowych, przygotowanego przez zespół powołany po referendum. Więcej kontrowersji może jednak budzić inny punkt deklaracji, nazwany „Rozwiązanie problemu Nowego Kleparza (przebudowa skrzyżowania przy Kleparzu)”. Chodzi w praktyce o budowę parkingu podziemnego w rejonie Kleparza w formie partnerstwa publiczno-prywatnego i zobowiązanie inwestora do przebudowy skrzyżowania.

Radny Jaśkowiec przekonuje, że deklaracja nie jest ceną za głosy poparcia dla Trasy Łagiewnickiej. Mówi tylko, że w obliczu głosowania prezydent „zmiękł” w prowadzonych negocjacjach: – To jest efekt działań, które były już wcześniej podjęte. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób można wesprzeć inwestycje na północy. Te sprawy szły równolegle. Faktycznie finał nastąpił w tym samym dniu i można tylko zapytać, czy zaakceptowanie przez prezydenta tych naszych postulatów było związane z inwestycją, na której mu zależało.

Uchwały dotyczące wpisów do WPF mają być stopniowo wprowadzane na sesje rady miasta, między majem i listopadem tego roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony Prądnik Biały
News will be here