Przystanki kolejowe na Prądniku Białym. Gdzie, ile i czy w ogóle?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pociągi kolei aglomeracyjnej kursujące w stronę Miechowa i Sędziszowa przejeżdżają przez Prądnik Biały, ale się tam nie zatrzymują. Jest szansa, że się to zmieni, choć trzeba będzie na to poczekać. Miasto zamawia koncepcję, która ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, w których miejscach na terenie dzielnicy powinny powstać nowe przystanki.

Zgodnie z zamówieniem, przystanki miałyby powstać na linii nr 8, a więc tej prowadzącej w stronę Warszawy – nie ma tu więc na razie mowy o wykorzystaniu małej obwodnicy.

Projektanci będą musieli wziąć pod uwagę co najmniej dwie opcje. Jedna to taka, jaka jest przewidziana w przygotowanym wcześniej studium, zgodnie z którą miałyby powstać dwa nowe przystanki: na wysokości osiedla Żabiniec (Kraków Żabiniec) i w okolicy ulicy Siewnej (Kraków Prądnik Biały). W drugiej wersji miałby powstać jeden przystanek, gdzieś pomiędzy wskazanymi powyżej lokalizacjami (czyli w praktyce gdzieś w rejonie ulicy Opolskiej).

Trzeba wziąć wszystko pod uwagę

Chodzi nie tylko o lokalizację. Trzeba określić umiejscowienie i parametry poszczególnych elementów przystanku lub przystanków, biorąc pod uwagę przewidywane zapotrzebowanie – i to na różnych etapach – obecnie, w 2020, 2035 i 2050 roku. Firma musi wziąć pod uwagę m.in. wpływ na środowisko, ewentualne konflikty wokół tej sprawy i koszty. W tym ostatnim przypadku powinna przeanalizować różne modele finansowania – takie, gdzie to miasto płaci za całą inwestycję i takie, gdzie przystanki powstają z unijnym dofinansowaniem.

Na razie nie ma w budżecie

Kamil Popiela z biura prasowego urzędu miasta podkreśla, że zamawiana obecnie koncepcja programowa to dopiero wstępny etap. – Opracowanie stanowić będzie podstawę dla miasta do podjęcia ewentualnych dalszych działań w celu wybudowania nowego przystanku, a tym samym zwiększenia dostępu do kolei i poprawy jakości usług w tym zakresie – mówi.

Mając koncepcję, urząd będzie mógł przejść dalej – do przygotowania projektów i uzyskania potrzebnych zgód. – Aktualnie nie są określone terminy oraz sposób finansowania tego zadania – stwierdza przedstawiciel UMK. Na razie rozstrzyga się sama kwestia przetargu na koncepcję, bo najtańsza oferta okazała się droga. Urząd jest w stanie dołożyć dodatkowe środki, ale pod warunkiem uzupełnienia braków formalnych.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
reklama
comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale